De nieuwste editie van de TechBarometer is nú beschikbaar! Vraag 'm hier aan
Bekijk de vergelijking via het menu

Gericht opleiden betekent elke monteur in zijn kracht zetten

Goed technisch opleiden voert verder dan het aanleren van een kunstje.

Bredenoord is marktleider in noodstroomoplossingen. Het bedrijf maakt optimaal gebruik van de flexibele mogelijkheden om hun servicemonteurs bij te scholen. Verschillende monteurs volgden al ROVC-cursussen via het open netwerk of zijn bezig met een volledige mbo-opleiding. En onlangs koos Bredenoord voor het eerst voor een incompany-traject: Power Quality. Hoe leggen ze telkens de juiste accenten?

HR-manager Anteun Braakman laat trots de nieuwste generatie aggregaten zien: noodstroom met een frisse uitstraling, extra zuinig en volledig modulair opgebouwd. “Als een onderdeel kapot is, kan de betreffende deuropen om het component te repareren of vervangen.” En natuurlijk showt hij ook het nieuwste icoon van moderne energieopwekking: de Sunbox, een zeecontainer met daarbinnen een stroomfabriek op basis van zonnecollectoren.

Nuchtere expert

Braakman typeert Bredenoord als ‘verborgen kampioen’: marktleider in zijn niche, een innovatieve speler, maar redelijk onbekend voor de buitenwereld. Als familiebedrijf uit het oosten van het land is en blijft Bredenoord ‘down to earth’, weet hij. “Die nuchtere en pragmatische instelling past gewoon bij ons. Maar dat wil niet zeggen dat we geen ambities hebben. Integendeel: we zijn de expert in ons vakgebied en willen die positie de komende jaren ook verstevigen. Verbinding en ondernemerschap zijn daarbij twee belangrijke kernwaarden.”

Van productiebedrijf naar dienstverlener

Niet alleen de aggregaten zien er tegenwoordig anders uit. Ook Bredenoords speelveld en manier van werken veranderen snel. Braakman: “We maken de switch van een vrij traditioneel productiebedrijf naar een servicegerichte organisatie.” HR-functionaris Liesbeth Hekkers vult aan: “We hebben een aantal jaar sterk ingezet op sales: het verkopen van aggregaten aan organisaties die altijd noodstroom achter de hand moeten hebben, zoals datacenters en ziekenhuizen. Maar tegenwoordig wordt sales meer en meer een neveneffect van goede service.”

Andere competenties

Bredenoord verzorgt niet alleen onderhoud aan eigen, maar ook aan niet-eigen aggregaten. De toenemende focus op service vereist volgens Hekkers andere competenties. “Natuurlijk draait het in de eerste plaats nog steeds om het klaren van de technische klus. Maar we willen ook dat servicemonteurs precies weten waar ze mee bezig zijn. En dat ze alles ook duidelijk kunnen uitleggen aan de klant. Dat vraagt ook om een stuk ondernemerschap en eigenaarschap: we willen dat ze zich verantwoordelijk voelen voor het totale klantcontact.” Daarbij past ook een strakker selectiebeleid: niveau 4 is sinds kort de norm. Braakman: “Op dat niveau komen ook aspecten als projectleiderschap om de hoek kijken. Hoe delegeer je zaken en hoe breng je structuur aan in je werkprocessen?”

Dieper inzicht ontwikkelen

Goed technisch opleiden voert verder dan het aanleren van een kunstje. Bredenoord vindt het belangrijk dat cursisten worden gestimuleerd om de grenzen van hun comfortzone op te zoeken. Hekkers: “Een opleider moet snappen wat wij hier doen en zich op technisch gebied in ons bedrijf kunnen verplaatsen. Maar we willen vooral dat een opleider het vermogen heeft om de grens op te zoeken. ROVC daagt onze monteurs uit: dit is wat je moet kunnen, maar we gaan kijken of je misschien nét ietsje meer kunt. Want voor hetzelfde geld gebeurt er in de praktijk een keer iets bijzonders... Hoe ga je dat dan oplossen?”

Investeren in eigen mensen

Hekkers: “Als we een vacature hebben door natuurlijk verloop of een uitbreidingsvraag, kijken we eerst of we intern potentieel hebben. Dat onderbouwen we met een assessment. Op wat voor niveau zit een monteur, heeft hij nog ruimte om zich te ontwikkelen en waar eindigt dat pad eventueel?” Tijdens een inventarisatie bleek gelukkig dat Bredenoord voldoende ‘ontwikkelbaar kapitaal’ in huis had. Hekkers: “We hadden ruimte om te investeren in onze eigen mensen. En dat is natuurlijk ook wat we het allerliefst willen.”

Incompany

Bijscholen op maat is een continu samenspel tussen HR, leidinggevende en de medewerker zelf, benadrukt Hekkers: “We hebben hier zeventig à tachtig monteurs in huis, in binnen- en buitendienst, en geen monteur is hetzelfde. We willen dan ook iedere monteur in zijn kracht zetten.” Hekkers ziet een duidelijk verschil tussen een individuele mbo-opleiding en een incompanytraining als Power Quality. “Voor een incompany-opleiding kiezen we wanneer we bijspijkering of extra verdieping nodig hebben op technisch vlak. Bijvoorbeeld als er een bepaalde technische ontwikkeling is waar onze monteurs nog onvoldoende over weten. Een incompany is dan erg efficiënt: geen reiskosten en onze monteurs hoeven geen dag vrij te nemen. En ‘trainen in eigen huis’ levert vaak ook nog eens interessante kruisbestuivingen op, want monteurs leren ook van elkaar.”

Over Bredenoord

Bredenoord B.V. is een familiebedrijf met internationale focus. Dankzij het uitgebreide internationale partnernetwerk vinden hun innovatieve aggregaten hun weg over de hele wereld. Bredenoord viert dit jaar zijn 80-jarig bestaan en telt inmiddels 300 medewerkers. Naast verhuur richt het bedrijf zich op de verkoop van nieuwe systemen, handel in energievoorzieningen en de ontwikkeling van biogasaggregaten. Om de continuïteit en de lokale ondersteuning volledig te kunnen waarborgen, heeft Bredenoord een wereldwijd netwerk opgebouwd op het gebied van advisering, levering, installatie en service.

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.