Murrelektronik is één van de toonaangevende fabrikanten van producten die worden toegepast binnen de automatiseringstechniek. Wereldwijd werken er ruim 2.900 medewerkers. Vanuit Breda bedienen ze de Nederlandse markt met 24 medewerkers. Voor dit ‘Binnenkijken bij-artikel’ interviewden we Corné Fijneman, werkzaam als Technical Support Engineer bij Murrelektronik. Corné vertelt ons wat ze bij Murrelektronik doen, maar ook hoe ze denken over opleiden.
Intern opleiden en trainingen bij ROVC
Corné houdt zich als Technical Support Engineer onder meer bezig met het bieden van technische ondersteuning en het maken van installatieconcepten voor klanten. Daarvoor volgde Corné verschillende opleidingen en trainingen, zowel intern bij de fabriek van Murrelektronik in Duitsland als bij ROVC. Bij ROVC volgde hij de opleidingen Netwerken - CAN-bus, Siemens S7-300/400, Netwerken - inleiding in bussystemen en PLC-techniek met CoDeSys – basis.
Goed kennisniveau van medewerkers is ontzettend belangrijk
Als we Corné vragen naar de rol die opleidingen binnen Murrelektronik speelt, vertelt hij: ‘Vragen van onze klanten gaan vaak net iets verder dan over onze producten zelf. Daarom vinden we het belangrijk dat al onze medewerkers hetzelfde kennisniveau hebben. Hiervoor volgen ze intern een opleiding over onze producten. Daarnaast maken we naar volle tevredenheid gebruik van de opleidingen van ROVC, waaronder cursussen over industriële bussystemen/PLC’s. Wij verkopen zelf geen PLC’s, maar vragen van onze klanten gaan hier soms wel over. Hierdoor is het voor onze medewerkers belangrijk om deze kennis te hebben. Zo is ook de cursus Elektrisch schakelen voor ons erg interessant; bijvoorbeeld voor medewerkers die nog geen elektrotechnische achtergrond hebben.’
ROVC uit de brand helpen
Op 22 mei 2018 verwoestte een brand het pand van ROVC. Met de hulp van verschillende partijen bouwden we ons practicum weer op. Murrelektronik was één van de partijen die hierbij betrokken was. Corné zegt hierover: ‘Wij hebben altijd een grote verbondenheid gevoeld met ROVC. Na de brand sponsorden we daarom verschillende producten en deelden we onze kennis door mee te werken aan het opbouwen van cursusopstellingen.’
Meerwaarde bieden
Hoe ‘dingen worden gemaakt’ en hoe inventief klanten zijn - dat is wat de techniek voor Corné zo mooi maakt. Klanten die bellen om te laten weten hoe tevreden ze zijn, geven hem een extra boost. Meerwaarde bieden voor de klant: dat is waar het bij Murrelektronik om draait. Dat ziet Corné ook in de opleidingen van ROVC, waarbij technici tijdens de opleiding al oefenen met de producten van Murrelektronik. Corné zegt daarover: ‘Hier zien we zeker de toegevoegde waarde van. Omdat technici al in een vroeg stadium met onze producten werken, zien ze wat voor meerwaarde het kan opleveren om de producten toe te passen. We willen hen bijv. graag laten zien dat een decentrale veldinstallatie in veel gevallen een slimme keuze is.’ Daarnaast is het voor Murrelektronik heel waardevol dat ze goed persoonlijk contact hebben met de mensen van ROVC. Corné daarover: ‘Ook dat droeg er zeker aan bij dat we besloten ROVC na de brand te helpen.’