Philips
Uitdagend mbo-traject maakt montagemonteurs flexibeler inzetbaar
Zes monteurs van de afdeling Service Parts & Repair van Philips Healthcare voltooiden de mbo-2-opleiding Montagemonteur Systemen. Wat ooit begon als een uitdagend traject met de nodige obstakels, is inmiddels een investering die zijn vruchten afwerpt. Voor zowel de deelnemers als de reparatieafdeling zelf. “Onze monteurs zijn nu multi-inzetbaar. Niet alleen als monteur, maar ook als tester. We hebben zelfs geen vaste troubleshooters meer nodig.”
"Onze monteurs zijn nu zelfstandiger. Daardoor hebben we geen vaste troubleshooters meer nodig."
Ans Dielemans, Opleidingscoördinator
Philips
De afdeling Service Parts & Repair van Philips Healthcare krijgt defecte onderdelen binnen vanuit alle uithoeken van de wereld. Van röntgenapparatuur tot spoelen van MRIscanners. Willy Verhagen, Unitmanager Service Parts & Repair MR: “We hebben één klant: de serviceafdeling van Philips. Ziekenhuizen hoeven nooit te wachten op een reparatie. We leveren ze direct een vervangend exemplaar, nieuw of gerepareerd.”
Geen uitgave, maar investering
Als people manager ziet Verhagen opleiden niet als uitgave, maar als diepte-investering. “Ik vind het belangrijk dat onze organisatie zich ontwikkelt. En dat gebeurt alleen als onze medewerkers zich ontwikkelen. Dat probeer ik in mijn functie sterk te promoten. We verwachten dat onze monteurs elk jaar wat bijleren op de werkplek. Dat vertellen we tijdens beoordelingsgesprekken en leggen we vast in persoonlijke opleidingsplannen.”
Doorgroeien naar mbo-2-niveau
In 2010 deed ROVC een pilot van de opleiding Basis Montagemonteur, met een vervolg in 2011. Een compacte training zonder Crebo-erkenning. In 2012 wilde Philips Healthcare de kennis en vaardigheden van zijn monteurs naar mbo-2-niveau tillen. Verhagen: “We hebben medewerkers van diverse pluimage, maar hun opleidingsniveau is in het algemeen vrij laag. Om onze concurrentie voor te blijven, willen we ze extra competenties bijbrengen. De tijd dat medewerkers hier alleen met hun handen werkten, is allang voorbij. We verwachten dat ze meedenken en oplossingen aandragen. Dat proces begint bij een beter begrip van de techniek. Waarom moet je een weerstand op een bepaalde manier solderen of monteren en niet andersom? Waar dient dat trimmertje of die condensator nu eigenlijk voor?”
Philips Healthcare
Philips Healthcare ontwikkelt en assembleert medische diagnoseapparatuur zoals röntgenapparatuur, echografieapparatuur en MRI-, PET- en CT-scans. Het bedrijf combineert zijn unieke klinische expertise met menselijke inzichten om oplossingen te ontwikkelen die een toegevoegde waarde bieden voor de gehele zorgcyclus: van het voorkomen van ziekten tot de screening, diagnostiek, behandeling en nazorg, thuis of in het ziekenhuis.
Geen volledig contactonderwijs
In 2012 startte ROVC met de vervolgopleiding Montagemonteur Systemen. Philips Healthcare bespaarde opleidingstijd en -kosten door zich alleen te richten op noodzakelijke opleidingsaspecten, vertelt Ans Dielemans, Opleidingscoördinator bij de afdeling Service Parts & Repair. “De wetgeving rond het geven van onderdelen van mbo-opleidingen is in 2011 veranderd. Partijen mogen alleen overeenkomsten aangaan voor een volledige opleiding. ROVC concludeerde echter dat de deelnemers al ruime ervaring hadden op het gebied van monteren en assembleren van elektronische systemen binnen Philips. Een deel van de lesstof is daarom niet meer via contactonderwijs gegeven, maar de aanwezige competenties zijn gemeten door beroepspraktijkvormingsopdrachten (BPV). De montagemonteurs hoefden hierdoor minder lessen te volgen. De elementen die zijn buitengesloten van contactonderwijs zijn in de Proeve van Bekwaamheid getoetst.”
Extra persoonlijke begeleiding
Het mbo-traject bleek bijzonder pittig. Dielemans: “Maar dat heeft ook voor teamgeest en saamhorigheid gezorgd. De deelnemers hielpen elkaar met huiswerk en groeiden naar elkaar toe. Wat de een niet wist, wist de ander.” Verhagen: “Gelukkig konden we regelmatig met ROVC en de cursisten om tafel gaan om te kijken hoe we ze konden ondersteunen, bijvoorbeeld in de vorm van extra lessen. Dat is het voordeel van een bedrijfsspecifieke opleidingsbenadering. De inhoud is niet standaard, maar op maat en de begeleiding is zeer persoonlijk. Als leidinggevende heb ik deelnemers extra tijd en mogelijkheden gegeven om te oefenen. We hebben duidelijke afspraken gemaakt: aan het eind van de dag konden ze allemaal een uurtje aan hun opleiding besteden. Samen met Ans en ROVC heb ik continu vinger aan de pols gehouden. Waar lopen deelnemers tegenaan? Wat speelt er bij ze? Die betrokkenheid is essentieel voor het behalen van een optimaal opleidingsresultaat.”
Opleiding gaf vleugels
Dielemans: “Opleiden is niet een ver-van-mijn-bedshow. Je maakt medewerkers nog meer deel van je organisatie. Na deze opleiding weten ze beter waar ze mee bezig zijn en mogen ze hun eigen creativiteit gebruiken. Ze zien dat ze vanuit het montagevak kunnen doorgroeien. Toen ze over het dode punt heen waren, kreeg iedereen vleugels. Terwijl ik van tevoren nog monteurs moest overhalen om een cursusgroep bij elkaar te krijgen! Ze hadden allemaal nog de standaard mbo-opleiding voor ogen, waarin ze in de klas zitten met mennekes van zestien, zeventien jaar. Gelukkig zagen ze al snel dat dit geen opleiding was die ze werd opgelegd, maar iets wat echt van henzelf was.”
Multi-inzetbaarheid
In 2013 haalden alle cursisten hun mbo-2-diploma voor de opleiding ‘Monteur Elektrotechnische Industriële Producten en Systemen’. Verhagen: “Er heeft een omslag plaatsgevonden. Dat is moeilijk uit te drukken in de kwaliteit van reparaties. Het gaat immers maar om tien procent van het totale medewerkersbestand en we maken geen product ‘van zand tot klant’. Maar uiteindelijk heeft dit opleidingstraject veel meer opgeleverd dan wat het kostte. Daar ben ik van overtuigd.” Een van de winstpunten is een flexibelere inzetbaarheid, vertelt Verhagen: “De cursisten ervoeren de opleiding soms als zwaar en moeilijk. Uiteindelijk zijn ze blij, want ze zien nu dat ze op meerdere plekken kunnen en mogen werken. Niet alleen als monteur bij de body call, maar ook als tester. Dat is positief voor hun eigen motivatie, maar ook van groot belang voor het rendement van onze afdeling en het bedrijf.”
Troubleshooters overbodig
Verhagen ziet elke dag dat de opleiding effect sorteert. In het gedrag van medewerkers, maar ook in de teambezetting. “Onze monteurs kunnen de theorie koppelen aan de praktijk en denken mee. Het voornaamste rendement is dat we minder engineeringscapaciteit nodig hebben om problemen op te lossen. Door deze opleiding zijn de troubleshooters op mijn afdeling allemaal teamleiders geworden. Een goede ontwikkeling. Waarom moet ik een extra functie creëren om een probleem op te lossen, als onze monteurs dat zelf ook uitstekend kunnen? Je moet mensen niet dom houden.” Dielemans: “Door de opleiding hebben onze monteurs allemaal zelfstandigheid gewonnen. Ze hebben een gevoel van eigenaarschap ontwikkeld. Dat betekent uiteraard niet dat ze nooit meer hulp nodig hebben. Maar er zit geen vaste schakel meer tussen engineering en onze monteurs.”
Hoe behaal je maximaal opleidingsrendement?
Meer tips en checklists om een optimaal opleidingsrendement te bereiken, vindt u in onze gratis publicatie ‘Rendement van opleiden in de techniek’.
Laat u inspireren door de Do’s en Don’ts van Maintenance Managers, HR-Managers en Opleidingscoördinatoren uit de industrie.
[Vraag de publicatie nu aan! whitepaper rendement van opleiden]