Intaketoets helpt Forbo Flooring bij bepalen effectieve leerroute

Forbo Flooring beschikt over productielocaties voor linoleum in Schotland en Assendelft. “Van iedere drie meter linoleum die in de wereld wordt geproduceerd, maken wij er twee”, aldus Aart van Dijk, manager Vakopleidingen. Tijdens een rondleiding die voert langs productieruimtes, droogkamers en showrooms laat hij zien hoe dit duurzame, slijtvaste product tot stand komt.


Afhankelijk van zij-instromers

Vakkundig opgeleide productiemedewerkers worden schaarser, merken ze bij Forbo Flooring. Van Dijk: “In de procesindustrie zijn we grotendeels aangewezen op zij-instromers zonder gerichte opleiding. Het vak moeten ze vervolgens hier leren. Na een tijdje weten ze als geen ander hoe ze het product moeten maken, maar ze komen er amper aan toe om de machines echt te leren begrijpen. Waarom is voor een bepaald lager gekozen? En hoe zie je of een onderdeel nog in goede staat is? Dat soort kennis en vaardigheden proberen we ze via opleidingstrajecten bij te brengen.”


Opleiden via modules

Forbo Flooring heeft een rijke opleidingstraditie, vertelt Van Dijk. “Al jarenlang volgen onze medewerkers de opleiding VAPRO Procestechniek. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Niet iedere medewerker wil één dag per week terug in de schoolbanken, en dat gedurende twee jaar.” Daarom klopte Forbo Flooring bij ROVC aan voor een praktijkgerichte maatwerktraining, aanvullend op bestaande trajecten als VAPRO A/B. Van Dijk: “We proberen onze operators weer aan een leerritme te laten wennen. Ze denken meestal met weinig plezier terug aan de lessen wis- en natuurkunde uit hun schooltijd. Daarom knippen we de opleiding in dagdelen van drie uur. Aan het eind van elke module wordt getoetst. De eerste module, Algemene techniek, bestaat uit zes dagdelen, het vervolg bestaat uit acht dagdelen en de laatste module, Besturingstechniek, duurt twaalf dagdelen. In de eerste module besteden we aandacht aan pneumatiek. Dan komen hier de practicumkoffers tevoorschijn en gaan we drie uur met oefeningen aan de slag. Daar draait het om: lekker bezig zijn, resultaat zien en niet te veel hoeven rekenen.”


Forbo Flooring

Forbo Flooring Systems is een wereldwijde speler in projectvinyl en linoleumvloerbedekking met een marktaandeel van meer dan zestig procent. Het bedrijf is onderdeel van de Zwitserse Forbo Group. Forbo Flooring in Assendelft ontwikkelt, produceert en verkoopt linoleumvloerbedekking, bulletinboard en materialen voor (kantoor)meubilair. Linoleum van Forbo Flooring wordt in meer dan veertig landen verkocht.


Intaketoets bespaart kosten

De bij Forbo aanwezige technieken vormen de leidraad, legt Van Dijk uit: “Pneumatiek en hydrauliek willen we er per se in hebben, maar destilleren doen we hier niet. Die toepassing laten we dan ook buiten beschouwing.” Om de training te laten aansluiten op de behoefte en het basisniveau van de individuele cursist, vindt voorafgaand een intaketoets plaats. Via een kennistest met veertig meerkeuzevragen bepalen Forbo en ROVC het startniveau van elke deelnemer. Dat bespaart kosten en maakt per operator inzichtelijk welke leerweg geschikt is. Van Dijk: “Op elke pagina staat een plaatje van een onderdeel, met daaronder een meerkeuzevraag. Bijvoorbeeld: is het lager op de foto een glijlager, een onderhoudsvrij rollager of een rollager met smeernippel?”


Toegevoegde waarde

Van Dijk ziet dat de toets de deelnemers prikkelt en nieuwsgierig maakt. “Vaak herkennen ze een onderdeel wel, maar kunnen ze het niet benoemen. De toets geeft ze een inkijkje in waar ze aan het eind van de opleiding staan. Dat werkt motiverend. Ook de docent heeft er veel baat bij. Hij kan in één oogopslag zien waar de grootste verbeterpunten liggen en bij welke onderwerpen hij extra moet stilstaan.” Binnenkort start weer een groep van elf. Sommige deelnemers stappen pas in de derde module (Besturingstechniek) in. De meeste deelnemers beginnen echter bij Algemene techniek en volgen het complete traject. Van Dijk: “Bij het ontwikkelen van het traject hadden we aanvankelijk meer modules voor ogen, onder andere Onderhoudstechniek en Warmtewisselen. Die hebben we om meerdere redenen nog niet uitgevoerd. Uitvoering van deze modules vraagt om een intensiever traject van begeleiding en overdracht, ook door onze monteurs. Bovendien moeten de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden goed afgestemd zijn om de opgedane kennis en vaardigheden goed in praktijk te kunnen en mogen toepassen. Alvorens deze modules in te zetten, heeft de aanpak zich eerst moeten bewijzen. We merken dat deelnemers nu steeds vaker vragen of ze aan een dergelijk vervolg deel kunnen nemen. Dat is een heel goed teken.”


Samenspel tussen bedrijf en opleider

Hoe brengt Forbo Flooring het rendement van zijn opleidingsinspanningen in kaart? Van Dijk: “Ik kan helaas geen berekening geven… Ik kom zelf uit de opleidingswereld en ken de modellen best, maar pas deze niet toe.” Waar hij en zijn collega’s wel veel energie in steken, is een grondige voorbereiding. Van Dijk: “Op dat aspect kunnen we veel invloed uitoefenen. Een trainingsprogramma op maat betaalt zich op lange termijn uit. Het ontwerp van een goed trainingsaanbod is een continu samenspel tussen bedrijf en opleider. ROVC neemt meteen hun docent mee naar de eerste afspraak. Die betrokkenheid is essentieel. Hun docent is hier een vertrouwd gezicht. Hij weet ondertussen feilloos met welke pompen en afsluiters we hier werken en waar onze opleidingsbehoefte ligt. Naarmate onze relatie langer wordt, worden de cursusmaterialen ook steeds beter.


Goede opstap naar VAPRO

Een van de meest waardevolle opbrengsten van het opleidingstraject is dat medewerkers elkaar aansteken om beter te worden in hun werk, merkt Van Dijk op. “Op een gegeven moment gaat het bij de operators zelf rondzingen. ‘Wanneer begint er weer een module?’, vragen ze dan. Of ze balen als er een keertje een cursusdag uitvalt. Aan die signalen merk je dat het goed zit. Enkele medewerkers die dit traject hebben doorlopen, zijn vervolgens aan VAPRO begonnen. We merken dat ze op een hoger niveau instromen dan verwacht en het traject ook makkelijker doorlopen.”


Aandacht is groei

Groei gaat om meer dan cijfers tot achter de komma, besluit Van Dijk. “Alles wat je aandacht geeft, groeit, is een slogan van een bank. Dat geldt zeker voor opleiden. We hebben de deelnemers per week een paar uur op cursus. Daarna moet het in de praktijk gebeuren. Op de werkvloer willen we er zo snel mogelijk de vruchten van plukken. Dat draait allemaal om aandacht. Je hebt betrokken teamleiders nodig, die vragen wat hun medewerkers hebben opgestoken en die ze stimuleren om de nieuwe kennis in de praktijk te brengen. Als je medewerkers aan hun lot overlaat, hoef je geen groei te verwachten. Maar geef je wel de juiste aandacht, dan durf ik te garanderen dat je flinke sprongen kunt maken. Je kunt niet van iedereen een topvoetballer maken, maar wel een betere voetballer.”

Deel deze pagina