Hoe Plukon investeert in de technici van de toekomst
Een kwart van de ondervraagde bedrijven heeft geen duidelijk toekomstbeeld over het oplossen van het technicitekort. Hoe anders is dat bij Plukon Food Group. Natuurlijk zijn er zorgen en uitdagingen, maar dat weerhoudt het foodbedrijf er niet van om te investeren in mensen. Een interview met Leonie Steenman, Learning & Development Specialist, en Steffen Westra, Head of Learning.
Als een van Europa’s grootste foodbedrijven draait het bij Plukon dagelijks om betrouwbare productie, en dus om de technici die de fabrieken draaiende houden. ‘Het is essentieel om mee te gaan met de vooruitgang,’ vertelt Steffen. ‘Daarom zijn we volop bezig met het automatiseren en robotiseren van onze processen. En dat heeft consequenties voor onze technische collega’s. Het inpakken gebeurt bijvoorbeeld steeds vaker met robots, maar wie bestuurt en onderhoudt die robots? Precies, onze technici. Hun taken verschuiven en worden complexer. Waar iemand vroeger een paar knoppen bediende, houdt hij nu meerdere lijnen tegelijk draaiende.’
Opleiden als duurzame oplossing
Hoe biedt Plukon deze ontwikkeling het hoofd? Steffen: ‘We kunnen alleen toekomstbestendig blijven door mensen een breed perspectief te bieden. Dat betekent dat we onze technische collega’s voorbereiden op hun toekomstige taken en investeren in hun ontwikkeling. Wij zijn voortdurend bezig met reskillen en upskillen. Bovendien willen wij iedere medewerker de kans geven om zich te ontwikkelen op een manier die bij hem of haar past. Die menselijke kant vinden wij belangrijk.’
Leonie vult aan dat opleiden ook hét duurzame antwoord is op het tekort aan technisch personeel. ‘Het is steeds belangrijker om niet alleen voldoende technici te hebben, maar ook de juiste mensen binnen te halen en te houden. Dat kunnen ook gemotiveerde zij-instromers zijn, of flexwerkers uit het buitenland. Hoe je mensen aan je bindt? Bijvoorbeeld door ze te enthousiasmeren voor leren en ontwikkelen. Ze over de drempel heen te helpen. Enthousiasme werkt als een olievlek.’
Nieuwe manieren van leren
Wat in elk geval niet werkt, volgens Steffen, is blijven hangen in het oude leren ‘Een technische cursus aanbieden is op zichzelf niet goed genoeg. Leren moet altijd een toegevoegde waarde hebben, zowel voor de organisatie als voor de medewerker.’ Leonie vult aan dat het belangrijk is om de leerbehoefte van elke medewerker te achterhalen. ‘Daarom ben ik ben vaak op de werkvloer aanwezig. Dan luister ik naar mensen. Wat is je ambitie? Waar liggen je talenten?’
Vanuit de leerbehoeften zoeken Steffen en Leonie naar het juiste leertrajact. ‘Dat kan van alles zijn,’ licht Steffen toe. ‘Een modulaire cursus, werkplekleren, gepersonaliseerd leren, generatieleren … Wat ons helpt in deze zoektocht, zijn de five moments of needs van werkplekleren. Wanneer willen mensen zich ontwikkelen? Als ze 1) nieuwe kennis nodig hebben, 2) meer diepgang wensen, 3) hun kennis willen leren toepassen, 4) aanlopen tegen problemen en 5) dingen willen veranderen. Op deze momenten bieden wij gerichte leerinterventies, praktische tools en begeleiding op de werkvloer.
Samenwerken op grote schaal
Om deze visie op leren succesvol in praktijk te brengen, gaat Plukon verschillende samenwerkingen aan. Leonie: ‘Wij werken samen met opleiders en andere marktpartijen, bijvoorbeeld in onze Maintenance Academy. Samen kom je veel verder dan alleen. Daarbij is het waardevol dat het management onze visie deelt. Dit opent intern deuren en zo blijft leren en ontwikkelen een hoge prioriteit op ieders agenda. Want ook de komende jaren blijft de ontwikkeling van medewerkers essentieel.’ Steffen: ‘Feit blijft dat we een team nodig hebben dat klaar moet zijn voor de toekomst.’
Plukon laat zien dat investeren in mensen dé sleutel is tot een toekomstbestendige organisatie. Door regie te nemen, technici gepersonaliseerde ontwikkelkansen te bieden en actief samen te werken, bouwt het foodbedrijf aan een sterke leercultuur. Daarmee wordt niet alleen het technicitekort aangepakt, maar ontstaat ook een organisatie die aantrekkelijk blijft voor huidige én nieuwe generaties. De betrokkenheid van Steffen en Leonie werkt in elk geval erg aanstekelijk.