Field service engineers breed opgeleid aan boord
Bij Damen Shipyards werken momenteel 57 field service engineers. Aan hen de taak om technische bijstand te leveren op schepen die overal ter wereld kunnen liggen, nieuwe schepen in bedrijf te stellen en servicehubs en projectsites te bemannen. “Een speciale job waarbij het een uitdaging is om de mannen goed getraind te houden”, aldus Marcel van Hemert, Operations Manager bij Damen Shipyards. “ROVC verzorgt al jaren succesvolle opleidingstrajecten voor ons.”
Na tien jaar binnen de Technische Dienst bij de Koninklijke Marine te hebben gewerkt, startte Marcel van Hemert in 2003 als field service engineer bij Damen Shipyards. Recent is hij overgestapt naar de afdeling Operations. “Het voelt als een natuurlijk verloop. Na vele jaren te hebben gevaren en technisch bezig te zijn geweest, kan ik mijn achtergrond nu inzetten om met mensen te werken binnen een snelgroeiende serviceorganisatie.” De afdeling Operations levert als back office field service engineers aan de gehele organisatie. “Deze mannen voeren onder vaak zware omstandigheden technische werkzaamheden uit tijdens de garantieperiode van schepen en stellen de nieuwe schepen in bedrijf. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat zij goed voorbereid en opgeleid aan boord gaan”, licht Van Hemert toe.
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Het werkterrein van de field service engineer is zeer divers. “Gemiddeld zijn de mannen 190 dagen per jaar op reis”, zegt Van Hemert. “Zij hebben dus veel verantwoordelijkheden en vrijheden. Dat vraagt een mentaliteit van aanpakken en zelfredzaamheid. Het ene moment lossen ze een storing op en het andere moment sturen ze bijvoorbeeld twintig man aan. Ook de techniek aan boord is heel gevarieerd. Het kan gaan om een defecte ruitenwisser, maar ook om problemen met de voortstuwingsinstallatie, waardoor een schip uit de vaart ligt. De functie vereist een hoge mate van technische kennis en kunde.”
Korps Mariniers van Damen
Goede field service engineers zijn dus mensen die goed in de breedte kunnen werken. Van Hemert: “Iemand noemde ze ooit het ‘Korps Mariniers van Damen’. Dat vind ik een mooie vergelijking, aangezien de mannen wereldwijd worden ingezet en vaak ad hoc afreizen. Binnen het ‘korps’ zie je natuurlijk verschillen tussen juniors, mediors en seniors, bovendien heeft niet iedereen dezelfde achtergrond. Om iedereen aangesloten te houden bij de technische ontwikkelingen, zijn ruime ervaring en gedegen opleiding vereisten. Trainen is dé manier om van goede engineers de beste engineers te maken.”
Damen Shipyards
Damen Shipyards Gorinchem is het hoofdkwartier van de Damen Shipyards Group. Bij deze wereldwijd opererende onderneming werken bijna zevenduizend mensen verspreid over 36 vestigingen. Jaarlijks bouwt Damen Shipyards meer dan 150 schepen voor de gehele breedte van de maritieme sector: sleepboten, offshoreschepen, baggerschepen, marineschepen, veerboten, highspeedcrafts en jachten. Het bedrijf levert klanten technische bijstand voor de volledige levenscyclus van het schip, van onderhoudswerkzaamheden tot dockingassistentie. Damen Shipyards werd opgericht in 1927.
Damen Academy
De trainingen voor de werknemers van Damen Shipyards zijn ondergebracht in de Damen Academy. “Iedereen binnen de organisatie krijgt de gelegenheid zich te ontwikkelen. De trainingen variëren van taalcursussen tot leiderschapsprogramma’s. Aangezien de field service engineers vaak op reis zijn, is een cursusprogramma binnen de Damen Academy roostertechnisch lastig te realiseren. Mede daarom verzorgt ROVC de trainingen voor onze field service engineers. Ik ben erg tevreden over de samenwerking en de technische inhoud van de trainingen. De mannen worden in de breedte opgeleid op het gebied van elektrotechniek, hydrauliek, pneumatiek, systematisch storingzoeken en bijvoorbeeld sensoriek. ROVC pakt snel door naar de praktijk en heeft daar ook de faciliteiten voor. Dat is prettig, want de mannen leren het meest van oefenen op proefopstellingen.”
Plannen voor de toekomst
Van Hemert wil de bestaande trainingen voor de field service engineers uitbouwen naar scheepselektrische installaties. “Als een schip bij ons uit de loods rolt en tegen de kant komt, gaat er een walvoedingskabel in. Die komt uit op een verdeelbord, van waaruit spanning op de verschillende apparatuur kan worden gezet. Het begint met het licht, maar naar ieder werktuig aan boord loopt een kabel. Het gaat mij erom dat de mannen in de breedte kennis hebben van het hele boordnet en de weg weten te vinden in het dikke boekwerk van bijbehorende schema’s. Hoe moet je die schema’s lezen en interpreteren? Naast deze brede basiskennis blijft het noodzakelijk om goed te trainen op storingzoeken.”
Enorme groei
In zijn ambitie voor de toekomst ziet Van Hemert zeker een rol voor ROVC. “Juist omdat Damen Shipyards een groeiende onderneming is, is het fijn om met een professioneel opleidingsinstituut als ROVC samen te werken. Zij denken mee en hebben de kennis en faciliteiten. In 2003 werkten wij met vijftien field service engineers. Dat zijn er nu alweer 57 en wie weet hoeveel dat er straks zullen zijn. Damen Shipyards maakt een enorme groei door, mede dankzij de standaardisatie van onze fantastisch mooie producten. Dat is van oudsher de sleutel tot succes geweest.” Wat van Hemert maar wil zeggen: “Als Damen Shipyards groeit, groeit het aantal field service engineers mee, evenals de behoefte aan technisch hoogwaardige opleidingen die aansluiten bij het speciale karakter van de functie.”