Het tekort aan technici voorgoed ten einde?
Er zijn onvoldoende technici, dat staat als een paal boven water. Technisch Nederland kan nu twee dingen doen: óf blijven hangen in het negatieve, óf op zoek gaan naar een oplossing.
Door John Huizing, directeur bij ROVC Technische Opleidingen
Het is zaak dat organisaties naar creatieve oplossingen zoeken, zowel voor de korte als lange termijn. Het huidige tekort kan snel worden aangepakt door bijscholing van bijvoorbeeld 50-plussers en UWV’ers, waar ik eerder in een interview verder op in ben gegaan. In deze blog wil ik echter focussen op de oplossing voor de lange termijn.
Techniek is toe aan een nieuw imago
De belangrijkste oorzaak van het tekort aan technici is de slechte aansluiting van het reguliere onderwijs op het bedrijfsleven (30%). Ook het slechte imago van de technische branche wordt als grote oorzaak aangewezen (23%). Dit blijkt uit de Techbarometer. Technische bedrijven spelen in beide gevallen een belangrijke rol. De techniek moet interessanter geprofileerd worden, zodat meer kinderen en jong volwassenen kiezen voor een technische opleiding. Een zeer belangrijke investering, zeker met het oog op de vergrijzing. Slechts 8 procent van het technisch personeel is jonger dan 30 jaar. Daartegenover staat dat bijna 60 procent tussen de 40 en 65 jaar.
Hieronder bespreek ik drie mooie bedrijfsinitiatieven in de techniekbranche.
TechnoDiscovery
Een mooi voorbeeld van een initiatief op dit gebied is TechnoDiscovery in Ede. Dit is een samenwerking tussen Technocentrum de Vallei, voortgezet onderwijs en middelbaar en hoger beroepsonderwijs. TechoDiscovery laat kinderen kennismaken met techniek en moderne wetenschap om hen hiervoor te enthousiasmeren . Het doel is om affiniteit met bètastudies en technische beroepen te vergroten onder de jeugd. De materialen die de organisatie gebruikt komen rechtstreeks uit de praktijk. Denk aan rioleringsbuizen, lopende banden en motorblokken. Het concept is dan ook: techniek moet je niet alleen zien, je moet het beleven. Jong aan de slag!
MEE: een succesvol wervingsbeleid
Een andere organisatie met een mooi initiatief is MEE (MHI Equipment Europe, dochterbedrijf van Mitsubishi Heavy Industries Ltd.), producent van turbochargers voor de Europese auto-industrie en diesel- en gasmotoren voor de scheepvaart, industrie, bouw- en landbouwsector. Deze organisatie heeft een succesvol wervingsbeleid opgesteld: MEE. De organisatie maakt al jaren forse groei door, waardoor de vraag naar technici stijgt. Om te zorgen dat de wervingsuitdaging geen groeiremmer wordt heeft zij verschillende initiatieven ontplooid. Productiemedewerkers worden flexibel ingezet en er wordt een actief wervingsbeleid voor hbo-studenten gevoerd. Medewerkers die oud-student zijn worden ingezet om contact te onderhouden met hun oude school en docenten. Ook is MEE altijd aanwezig op job- en stage evenementen. De jonge engineers van MEE hebben nog veel feeling met de belevingswereld van de studenten; daar maakt MEE gebruik van. Verder kijkt de organisatie over de grenzen. Er zijn technici van maar liefst 54 verschillende nationaliteiten op hun Nederlandse kantoor werkzaam. Dit komt mede dankzij een samenwerking met externe bureaus die buitenlandse medewerkers voor de productielijnen leveren.
VHTO: stereotypen en gebrek aan vrouwelijke rolmodellen
Een derde initiatief is de VHTO, landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta, techniek en ICT. Het bureau zet zich in om meisjes te motiveren om voor de techniek te kiezen door middel van onderzoek en uiteenlopende projecten gericht op beleidsmakers, onderwijs en bedrijven. Uit een van haar onderzoeken is gebleken dat Nederlandse leerlingen in exacte vakken goede prestaties leveren, meer dan in andere landen. Jongens en meisjes scoren hierop gelijk, maar opvallend genoeg hebben meisjes een veel lager zelfbeeld met betrekking tot bètavakken. “Bèta wordt sterk geassocieerd met mannelijk en dat zie je terug in het gedrag en de denkwijze van veel ouders, docenten en leerlingen”, deelt de VHTO. Het is geen kwestie van minder aanleg voor techniek, maar van stereotypen en het ontbreken van rolmodellen in de branche.
Techniek is gaaf en sexy
Initiatieven vanuit het bedrijfsleven worden als meest efficiënte aanjager gezien voor het terugdringen van het tekort aan technici (39%). Ook ziet ruim een kwart van de technische branche het onderwijs als belangrijkste partij (26%). Laat staan wanneer het bedrijfsleven en het onderwijs de handen ineen slaan. Dat resulteert in betere aansluiting tussen onderwijs en het bedrijfsleven. Door een vernieuwende aanpak binnen de branche, bijvoorbeeld bovenstaande voorbeelden, verbetert bovendien haar imago. De sector moet veel harder roepen hoe gaaf en sexy techniek is.