DAMEN Song Cam Shipyard stelt schepen zelf in bedrijf
DAMEN Song Cam Shipyard wil dat hun Vietnamese engineers sleepboten zelfstandig in bedrijf kunnen stellen. Daarom schakelde DAMEN ROVC in voor een Engelstalige cursus Hydrauliek, bestemd voor twee groepen engineers: de praktijkgerichte commissioning engineers en de meer theoretisch onderlegde ‘tekenkamerengineers’. “Ze groeien uit tot vakvolwassen engineers die zelfstandig een sleepboot varende gaan krijgen.”
Bij het in bedrijf stellen van hydraulische installaties kreeg DAMEN Song Cam voorheen ondersteuning van een Nederlandse toeleverancier. Ton Roefs, production director in Vietnam: “Kostentechnisch is het natuurlijk aantrekkelijker om het zelf te doen, en dat is ook onze policy. We willen de kennis in huis hebben om onze schepen zelf vaarklaar te krijgen, maar dat gaat natuurlijk niet zonder een professionele training van onze medewerkers.”
Basisprincipes van hydrauliek
Doel was om cursisten meer kennis en inzicht te geven in hydraulische systemen. Ernst Goslinga, Technical Manager Mechanical, was nauw betrokken bij de voorbereiding en invulling van de cursus: “Wat is een klep en wat is een schottenpomp? Hoe werkt een hydraulisch schema nou eigenlijk? We werken in onze schepen met standaardsystemen. Maar als je de basisprincipes van hydrauliek niet kent, zijn de componenten lastig te herkennen; laat staan dat je ze goed kunt instellen en het schip varend krijgt.”
Praktijkgedeelte
De engineers van de afdeling Commissioning and Sea Trialsvolgden een uitgekiend cursusprogramma, speciaal toe-gesneden op de geïnstalleerde systemen. En voor de praktische kneepjes konden ze meteen de machinekamer induiken, vertelt Ton Roefs: “Vanuit het klaslokaal daalden de cursisten af naar de steiger, waar een schip lag dat al in bedrijf was gesteld. Dus ze konden gelijk alles aanwijzen, met een schema in de hand, en letterlijk aan de knoppen draaien.”
Load sensing
ROVC-docent Berry Metselaar kwam afgelopen zomer ruim drie weken over naar Vietnam. Zijn cursusgroep bestond uit ‘tekenkamerengineers’ en commissioning engineers. “De eerste groep had een hoger opleidings-niveau, maar miste praktijkervaring. Bij de commissioning engineers was het juist andersom. Zij waren al gewend om met de voeten in de klei te staan. Maar ook hun bood de cursus een belangrijke verdiepingsslag en volop eyeopeners. Neem het principe van loadsensing, heel specifiek voor deze schepen. Als je dat principe niet door en door kent, is het moeilijk storingzoeken. Met name de commissioning engineers hebben we daar intensief op getraind.”
Eerste schepen
DAMEN is inmiddels met de eerste schepen bezig. Ambitie is om binnen één jaar de eerste schepen zelfstandig op te leveren. Ton Roefs: “Natuurlijk gaat dat niet vanzelf, het is een proces. Daarom nemen we tien schepen de tijd. Sommige engineers hebben nog wat koudwatervrees, maar een aantal kan ik bij wijze van spreken zo hier op de steiger in Gorinchem zetten. Die stellen gewoon een boot in bedrijf en hebben daar niemand meer voor nodig.”