Nieuws

9 september 2019

Praktijkdocent Rob Scharff

Een docent met relevante praktijkervaring maakt het verschil: dat is het uitgangspunt van ROVC Technische Opleidingen. Al onze docenten komen uit het werkveld waarin ze nu lesgeven. Maar waarmee maken zij dat verschil nou precies? Rob Scharff - docent hydrauliek met een jarenlange achtergrond in de maritieme industrie - onthult graag zijn aanpak.


"Lang geleden begon ik zelf als scheepswerktuigkundige. Ik heb een prima opleiding gevolgd, maar eenmaal aan boord merkte ik al snel dat mijn kennis vooral heel algemeen was. Van specifieke installaties wist ik te weinig," vertelt Rob. "Erg lastig als je tegen storingen aan loopt. Als jongste bediende leer je natuurlijk wel het een en ander tijdens het varen. Ik merkte dat Hydraulische techniek direct mijn interesse had." Dus toen Rob weer aan wal kwam, wilde hij zelf opleidingen volgen.


Rob schreef zich in voor Hydrauliek - basis bij ROVC, en heeft daarna ook nog de vervolgcursus afgerond. Maar Rob wilde zich meer, en breder ontwikkelen. Ook schreef hij zich in voor de cursussen Elektrisch schakelen, Hydraulische systeemtechniek en Besturingstechniek. Hij had de smaak te pakken! Tijdens zijn 7e diploma-uitreiking vroeg ROVC aan Rob of hij zelf les wilde geven. "Dat was een fantastische stap, nu kon ik zelf mijn kennis en ervaring overbrengen!"


Inmiddels is hij al 21 jaar docent. Naast het lesgeven is Rob altijd blijven werken en leren - volgend jaar hoopt hij te promoveren aan de Radboud Universiteit.


De kracht van praktijkvoorbeelden

Hebben zijn cursisten rechtstreeks profijt van zijn achtergrond? "Absoluut," zegt Rob enthousiast. "Ik begrijp precies waar zo’n groep tegenaan loopt. Ik ken veel installaties goed en stem mijn voorbeelden af op de cursist."


Hij gaf les bij organisaties als Boskalis en Damen Shipyards. "Bij maritieme bedrijven kan ik door mijn achtergrond makkelijk schakelen en begrijp ik de cursist goed. Ik koppel het theoretische verhaal altijd aan een relevante installatie die de cursist kan visualiseren. Daardoor blijft de leerstof beter hangen, en bovendien is het direct toepasbaar."


Altijd op maat

"Daarbij spreek ik de taal van de groep. Een cursus wordt aangeboden als standaardpakket, maar in de praktijk is het altijd op maat," gaat Rob verder. Tijdens het eerste half uur tast hij het niveau en dynamiek van een nieuwe groep af: dan stelt hij vragen die ze volgens de theorie nog niet behoren te weten. Zo krijgt hij een goed beeld van hoe de groep in elkaar zit: wie heeft welke ervaring, wat speelt er. "Vervolgens steek ik de lesstof precies op de behoefte in."


Als hij een incompany-training verzorgt kan hij al helemaal goed de vinger krijgen achter de prangende vraagstukken. "Ik trek een overall aan en loop een middag mee. De uitdagingen waar zo’n groep op de werkvloer tegenaan loopt, behandel ik ‘s avonds meteen in de training."


Leerzaam voor de hele groep

Rob haalt energie uit het overbrengen van nieuwe kennis op een manier die past bij de cursist. "Iedereen leert op een andere manier. Pas als je de groep een beetje door hebt, maak je het voor iedereen interessant. Over het algemeen: hoe meer ik doe, des te minder doen zij. Daarom varieer ik in mijn insteek. Wil ik ze elke dag verrassen met een heel andere aanpak. Ze soms even op hun tenen laten lopen. En blijf ik de stof herhalen, maar dan wel steeds met nieuwe voorbeelden."


Als hij merkt dat er mensen achterblijven, biedt hij vaak tijdens de praktijksessie aan om even apart te zitten. "Je kunt nooit iedereen op hetzelfde niveau krijgen - maar je kunt er wel voor zorgen dat iedereen met tevreden gevoel naar huis gaat."


Passie voor de sector

En dat werkt goed. "Cursisten zijn vaak enorm gemotiveerd, zeker als ze iets leren wat direct toepasbaar is. "Zijn eigen passie voor hydraulische toepassingen in de offshore werkt ook aanstekelijk. "Neem nou een superyacht! Wat een gevaartes. De luxe is ongekend. Een bioscoop aan boord, een luik waar de eigenaar met z’n motorboot in kan varen en een tweede luik voor de jetski’s! Dat is even wat meer dan de standaard hydrauliek. Ontwerpers van zo’n schip denken vaak niet diepgravend na over de hydraulische installatie. Ik kijk dan met de monteurs: Hoe zorg je dat het werkt, hoe ondervang je de risico’s?"


Rob werkt nog altijd met veel plezier bij ROVC. "Ik kan de theorie, mijn ideeën en praktijkkennis op een pragmatische manier overbrengen, dat is toch geweldig?"


Ook een praktijkgerichte opleiding bij ROVC inzetten?

Werkt het enthousiasme van Rob aanstekelijk? En wil je jouw medewerkers ook laten trainen door bevlogen docenten als Rob. Neem contact op met Studieadvies, bereikbaar op 0318 – 698 697.

Deel deze pagina