Nieuws

9 december 2019

Binnenkijken bij... TURCK

TURCK is een toonaangevende fabrikant op het gebied van industriële automatisering. Met meer dan 50 jaar ervaring ondersteunen zij klanten wereldwijd in iedere fase van een project: van de eerste analyse tot maatwerkoplossingen en ingebruikname van de applicatie. Voor dit ‘Binnenkijken bij-artikel’ interviewden we Gerjan Woelders, automation systems engineer. Hij licht toe wat TURCK doet voor haar klanten en welke prominente rol opleiden daarbij speelt.

Innovatieve industriële automatisering

TURCK bestaat meer dan 50 jaar. Al die tijd hebben zij voorop gelopen in de industriële automatisering.

Dat begon in de jaren 60, toen zij zich focusten op sensortechniek. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot leverancier van totaaloplossingen in de industriële automatisering. Gerjan vertelt: ‘We zeggen niet zomaar dat we innovatief zijn, we zijn het ook echt. We waren er bijvoorbeeld met besturingstechniek vanaf het allereerste uur bij. Zo ontwikkelden wij al, voordat ProfiBus bestond, een eigen veldbussysteem voor bijvoorbeeld de Duitse automotive. We waren daarmee echt één van de eersten. Die lijn houden we vol. Zo kunnen wij nu bijvoorbeeld meerdere veldbussystemen en protocollen onderbrengen in één apparaat, in plaats van een apparaat voor ieder bussysteem.’

Bij TURCK is geen dag hetzelfde

‘In mijn functie als automation systems engineer ben ik dagelijks bezig met de automatiseringsvraagstukken van onze klanten. Doordat wij hen zoveel mogelijk ontzorgen, is mijn werk geen dag hetzelfde. Zo kan ik de ene keer bezig zijn met een haalbaarheidsonderzoek voor klanten en de andere dag kan de nadruk liggen op het verlenen van support. Dat maakt werken in de techniek ook zo interessant voor mij. Er is zoveel afwisseling. Je moet zorgen dat je kennis op peil blijft en dat je mee kunt in nieuwe technieken, om je klanten de beste oplossingen te blijven bieden.’

Actief opleiden is belangrijk 

De ontwikkelingen in de markt én binnen TURCK volgen elkaar in razendsnel tempo op. ‘Om ervoor te zorgen dat klanten snel van start kunnen gaan met de besturingssystemen die TURCK levert, organiseren we regelmatig workshops. Een eerste stap is dan snel gemaakt. Zo voorkomen we dat klanten kostbare tijd verliezen doordat ze eerst zelf willen uitvinden hoe ze ermee moeten werken. Willen zij uitgebreidere kennis van besturingstechniek opdoen of meer leren over PLC’s, dan verwijzen wij hen door naar bijvoorbeeld ROVC. Met ROVC hebben wij al jarenlang een goede relatie. Onze eigen medewerkers volgen daar onder andere VCA-trainingen als ze die nodig hebben,’ zegt Gerjan.

Hulp bij opbouw practicum ROVC

Na de verwoestende brand in het pand van ROVC in 2018, vroeg ROVC verschillende partijen om hulp om practicuminstallaties weer op te bouwen. TURCK was één van de partners die hierbij betrokken was. Gerjan verklaart: ‘We leveren al jaren sensoren en besturingssystemen aan ROVC voor hun practicum. Daarvoor trainen wij medewerkers van ROVC, zodat zij minimaal dezelfde kennis als onze klanten hebben van onze systemen. Toen zij ons na de brand benaderden om nieuwe hard- en software te leveren voor het practicum, was het voor ons niet meer dan logisch om hen alle hulp te bieden die ze nodig hadden. Doordat onze klanten die een PLC-cursus bij ROVC volgen tijdens de opleiding óók gebruik maken van onze systemen, versterken we elkaar op deze manier!’

Hoe ziet de toekomst eruit? 

Aan het eind van het interview vroegen wij Gerjan naar zijn visie op de techniek in de toekomst. Hij brengt zijn ideeën helder onder woorden: ‘Wanneer je kijkt naar de besturingstechniek, dan gebeurt er veel. Kijk alleen maar naar ‘Smart Industry’. Die ontwikkelingen vragen om nieuwe en slimmere software-functionaliteiten. Maar tegelijkertijd wordt de koppeling naar de kantoorautomatisering ook steeds belangrijker in de besturingstechniek. Dat vraagt in de toekomst dan ook om een andere rol van de besturingstechnicus. Als ‘klassieke’ besturingstechnicus zul je steeds meer moeten weten van de ‘reguliere’ ICT, de grens tussen beide werelden wordt namelijk steeds dunner. Alleen dan kun je een bijdrage leveren aan het succes van je klanten.’

Deel deze pagina