Jouw favorieten

Je hebt nog geen trainingen, cursussen of opleidingen bewaard.

Bekijk de vergelijking via het menu
Jouw favorieten

Je hebt nog geen trainingen, cursussen of opleidingen bewaard.

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Grootste personele uitdaging? Het borgen van technische kennis en kunde

Grootste personele uitdaging? Het borgen van technische kennis en kunde

Om de werkkwaliteit blijvend te verbeteren is technisch opleiden belangrijk.

Ede, 10 september 2019 – Technische organisaties maken zich niet alleen zorgen over het werven van bekwaam technisch personeel (24%), maar hebben ook kopzorgen over het borgen van technische kennis en kunde (31%). Dit blijkt uit de TechBarometer, een onderzoek van ROVC onder ruim 1200 respondenten uit de technische branche.

Uitstroom en selectie van vakbekwaam personeel
Het werven van technisch personeel en borgen van technische kennis zijn niet de enige personele uitdagingen. Ook de vergrijzing en uitstroom van oudere werknemers vormt een moeilijkheid (19%). Met deze uitstroom raken organisaties niet alleen vakbekwaam personeel kwijt, maar ook technische kennis en kunde. Zo’n 14% van de technische bedrijven ziet het aantrekken en selecteren van goed technisch personeel als een uitdaging. Een intern opleidingstraject kan hiervoor mogelijk een oplossing bieden.

Opleiden van technisch personeel
Er zijn al technische organisaties die zich bezighouden met het opleiden van personeel, voornamelijk om de kwaliteit van het werk te verbeteren (51%). Ook kan het opleiden van technische werknemers een goede voorbereiding zijn op de toekomst, wat bij 16% van de organisaties de belangrijkste reden is. Zo’n 9% van de organisaties investeert in het opleiden van personeel omdat het getuigt van goed werkgeverschap.   

Volgens John Huizing, directeur bij ROVC, is het zonde als kennis en kunde uit een organisatie verdwijnen zodra een werknemer vertrekt: “Hoe langer technici bij een organisatie werken, hoe meer kennis zij opbouwen. Deze kennis is onmisbaar voor bedrijven. Om te voorkomen dat er een kennislek ontstaat zodra een werknemer vertrekt, is het belangrijk dat er goede kennisoverdracht plaatsvindt én dat organisaties investeren in het technisch opleiden van hun bestaande personeel. Zo blijven het technische niveau én daarmee de kwaliteit van het werk hoog.

TechBarometer
Het rapport van de ROVC TechBarometer geeft inzicht in de relevante trends voor de techniek. 

Vraag TechBarometer aan

ROVC gebruikt cookies op haar website. Door het plaatsten van deze cookies kunnen we onder andere het bezoekersgedrag analyseren. Met deze data maken we de site gebruiksvriendelijker. Ook kunnen we de cookies gebruiken voor social media en zorgen we dat je relevante advertenties en informatie te zien krijgt wanneer je gebruik maakt van de ROVC-website. Maar, je blijft anoniem!

Meer informatie over de cookies en privacy vind je in ons privacy statement en cookiestatement. Als je gebruik blijft maken van deze website, ga je akkoord met de cookies en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens.

Terug naar vorige

Pas de cookie instellingen aan naar jouw voorkeur.



U chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Uw waardering is verstuurd Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.