De nieuwste editie van de TechBarometer is nú beschikbaar! Vraag 'm hier aan
Bekijk de vergelijking via het menu
praktijk cursus hydrauliek

De gevaren van hydrauliekslangen...

Het op de juiste manier samenstellen van hydrauliekslangen is bittere noodzaak! Een klein gaatje levert al een levensbedreigende situatie op.

“Als je ledematen je lief zijn, dan erken je direct dat het op de juiste manier samenstellen en onderhouden van hydrauliek slangassemblages noodzakelijk is.” Het is Erik Groesbeek, eigenaar van en trainer bij GATCH, gelukt: hij heeft onze aandacht! Groesbeek licht toe: “Overal waar met hydraulische machines gewerkt wordt, hebben we te maken met hydrauliek slangassemblages. De hydrauliekslangen zorgen voor het transport van olie binnen de machine en dat gebeurt onder een hoge druk van minimaal 180-200 bar tot wel hoger dan 400 bar. Je kunt je voorstellen dat een klein gaatje in een hydrauliekslang, waar vloeistof onder zeer hoge druk uitspuit, levensbedreigende situaties kan veroorzaken. En dan hebben we het nog niet eens over alle overige schade die erbij komt.”

Bewustzijn moet

Medewerkers die hydrauliek slangassemblages samenstellen móeten zich dus van de gevaren bewust zijn. Ze móeten in staat zijn door het op de juiste manier samenstellen van een slangassemblage de veilige werking hiervan te borgen. Ook onderhoud en het tijdig signaleren van problemen en (indien nodig preventief) vervangen van slangen is noodzakelijk. Een kleine beschadiging aan de buitenlaag van de slang kan roestvorming aan de staaldraadinlagen veroorzaken. Die zwakke plek zal uiteindelijk door de druk bezwijken met alle gevolgen en gevaren van dien.

Impulsdruk - de sluipmoordenaar van hydrauliekslangen

Gemiddeld gaat een hydrauliekslang zo’n acht tot tien jaar mee. Maar dat die levensduur niet standaard is, ervaarde een producent van kantoormeubilair een paar jaar geleden. Groesbeek: “Aan een productielijn gingen regelmatig hydrauliekslangen kapot binnen anderhalf jaar. Het betrof serieuze slangbreuken, met als gevolg dat alles onder de hydrauliekolie zat, machinestilstand, ongepland onderhoud en vertraging in de planning. Aan deze productielijn waren 24 kwaliteitsvolle slangen onder een ruim toegestane radius en volgens de richtlijnen gemonteerd. Dus geen probleem, zou je dan denken. Maar toch wel, want de slangen bleven stuk gaan.

Een ander merk slangen mocht niet baten, dus werd er diepgaand onderzoek ingesteld. Wat bleek? Bij de inzet van de beweging om de platen te vervormen wordt de hydraulische aandrijving in een fractie van een seconde van 0 naar 270 bar werkdruk gebracht. Digitale drukapparatuur wees uit dat de impulsdrukken die daarbij ontstaan de door de producent gegarandeerde testimpulsdrukken ruimschoots bleken te overtreffen.
Men dacht dus dat de levensduur van de slangen tegenviel, maar het bleek een product van uitstekende kwaliteit te zijn. Tel daarbij op dat onderhoud slechts gepland stond tussen Kerst en Nieuwjaar… Na de ontdekking heeft dit bedrijf bij het gepland onderhoud als standaard handeling het preventief vervangen van de hydrauliekslangen aan deze productielijn in het onderhoudsprotocol opgenomen.

Groesbeek geeft in samenwerking met ROVC, dé technisch opleider van Nederland, de eendaagse training ‘Hydrauliek slangassemblages samenstellen’. “Deelnemers krijgen praktische en bruikbare informatie om hydrauliek slangassemblages samen te stellen en handvatten om de juiste gegevens per type slang op te zoeken en te interpreteren. Ook de veiligheidsaspecten en de borging daarvan binnen een bedrijf komen aan bod. Iedereen die te maken heeft met slangassemblages en deze op een veilige en verantwoorde werkwijze wil kunnen samenstellen heeft baat bij deze training. “Heel kort samengevat…, “ besluit Groesbeek, “je wilt gewoon niet ‘dat het ploft’. In deze training leer je dat te voorkomen.”

Bekijk de training Hydrauliek slangassemblages samenstellen.

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.