De TechBarometer 2023: het trendrapport van technisch Nederland. Download hem hier
Bekijk de vergelijking via het menu

Elektrische zware voertuigen - mobiele werktuigen

Elektrificatie voertuigen

Steeds meer auto’s rijden elektrisch. Als eigenaar van een elektrische auto hoef je niet meer wakker te liggen of je jouw auto wel ergens kunt opladen. Inmiddels heeft ons land een goede dekking met laadpalen.

Voor elektrische zware voertuigen, zoals mobiele werktuigen, ligt dit anders. Elektrische vrachtwagens, heftrucks, graafmachines, hijskranen of tractors, zie je nog maar weinig. Maar ze zijn met een opmars bezig! Daar waar het een aantal jaar geleden nog onmogelijk leek om zulke zware voertuigen te laten werken met een elektrische aandrijving, gebeurt het nu steeds meer.

Omdat de mobiele werktuigen intensief gebruikt worden, hebben ze een behoorlijk aandeel in de stikstofuitstoot. Elektrificatie van zware voertuigen als mobiele werktuigen lijkt een onvermijdelijke route. Een nieuwe generatie voertuigen is dan ook met een opmars bezig.

Voordelen elektrische zware voertuigen

Zware voertuigen, zoals graafmachines, kranen, maar ook vrachtwagens elektrificeren, heeft verschillende voordelen.

  • minder NOx-uitstoot (stikstof)
  • minder CO2-uitstoot
  • Geen vieze diesellucht meer
  • Minder geluidsoverlast, geen lawaaiige dieselmotor

Laden van elektrische zware voertuigen

Elektrische zware voertuigen kunnen op dezelfde manier opgeladen worden als auto’s. De laadstekkers zijn exact hetzelfde. Maar sluit je zware elektrische voertuigen aan op reguliere laadpalen, dan moet je wel veel geduld hebben. Zware voertuigen hebben veel meer elektriciteit nodig, waardoor het veel langer duurt voordat de batterij vol is.
Daarom wordt voor deze zware voertuigen meestal gebruikgemaakt van een andere oplaadinfrastructuur en oplaadsysteem. Er zijn verschillende oplaadsystemen voor elektrisch zware voertuigen. Welke wordt gebruikt bij het laden van zware voertuigen hangt meestal af van de toepassing van het voertuig. Rijdt het over een bouwplaats waar geen elektriciteit aanwezig is? Of betreft het een voertuig dat continu over de openbare weg rijdt?

 

Oplaadstations

Net als bij elektrische auto's kunnen oplaadstations worden gebruikt om zwaar materieel op te laden. Dit kunnen openbare laadpunten zijn die toegankelijk zijn voor meerdere voertuigen. Maar het kunnen ook privé-oplaadstations zijn, die specifiek zijn ontworpen voor een bepaalde locatie, zoals een bouwplaats of een magazijn.

Snelladers

Snelladers bieden meer laadvermogen en kunnen de oplaadtijd aanzienlijk verkorten. Deze laders zijn vooral handig op plaatsen waar snel laden nodig is, bijvoorbeeld op drukke bouwplaatsen waar het materieel efficiënt moet worden ingezet.

Vaste oplaadpunten

Bij sommige toepassingen kan zwaar materieel gebruikmaken van vaste oplaadpunten op de locatie zelf. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn in magazijnen, waar voertuigen 's nachts worden opgeladen als ze niet in gebruik zijn.

Batterijwisselsystemen

In sommige gevallen wordt gebruikgemaakt van batterijwisselsystemen. Hierbij worden lege batterijen snel vervangen door volledig opgeladen batterijen, waardoor het materieel weer snel operationeel is. Dit is met name handig voor voertuigen met verwisselbare batterijen, zoals elektrische vorkheftrucks.

Batterijen voor elektrische mobiele voertuigen

De batterijen die gebruikt worden in de zware voertuigen zijn in principe hetzelfde als die van een elektrische auto. Omdat zware voertuigen meer power nodig hebben dan auto’s, zijn de batterijen van zware voertuigen alleen omvangrijker. Er zitten meer cellen in die de elektriciteit kunnen geleiden. Een batterij voor een zwaar voertuig kan maar zo 10 keer zo groot zijn als die van een personenauto.

Storingen verhelpen en elektrische voertuigen onderhouden

Veel monteurs die gewend zijn te werken met dieselmotoren, kijken op tegen de stap naar elektrische motoren. Het is heel anders werken. Waar je bij een dieselmotor de motor ziet bewegen, deze hoort, voelt en ruikt, is het heel tastbaar om te zien waar er iets misgaat. Dat is bij elektrische voertuigen anders. Je ziet niet of onderdelen onder spanning staan. Dat maakt het lastiger om direct te zien waar de storing vandaan komt.

Ja, je voelt dit wel. Maar dan is het te laat. Werken met elektrische motoren is gevaarlijk omdat je met elektriciteit werkt. Je ziet niet wanneer iets onder spanning staat. Tijdens de cursussen die je kunt volgen om te gaan werken met elektrisch aangedreven voertuigen, is veilig werken een belangrijk thema. Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met elektrische zware voertuigen, is een cursus NEN 9140 noodzakelijk. Je moet absoluut weten hoe de spanning in elektrisch mobiele voertuigen werkt. 

Onderdelen vervangen

Naast dat je als monteur bij een elektrisch voertuig te maken hebt met spanning, is het systeem ook compleet anders dan een dieselmotor. Sleutel je aan een dieselmotor, dan sleutel je aan kleppen, cilinders en filters. Je werkt met uitlaatsystemen en olie.

In feite is een elektrisch aangedreven voertuig simpeler. Al die onderdelen van een dieselmotor heb je niet. Er kan dus een stuk minder stuk.

Problemen bij elektrisch aangedreven voertuigen, zitten meestal of in de batterij, of in het communicatiesysteem. Is er iets mis met de batterij? Dan zul je als monteur niet snel aan de slag gaan met de reparatie van de batterij zelf, dat is te tijdrovend. Je haalt de batterij gewoon uit het voertuig en plaatst er een nieuwe in.

Het communicatiesysteem is andere koek. Geeft het communicatiesysteem storingen aan, dan kun je de computer uitlezen en moet je op zoek naar de oorzaak. Elektrische voertuigen bevatten doorgaans veel meer sensoren en opties dan oude dieselvoertuigen. Dit is natuurlijk een heel andere soort storing verhelpen, dan als er een cilinder stuk is.

Opleidingen elektrische voertuigen

Sleutel jij al zware voertuigen of werktuigen, maar heb je nog geen kennis van de elektrische aandrijftechniek voor deze voertuigen? Of heb je wel kennis van elektrotechniek, maar nog geen ervaring met elektrisch aangedreven mobiele werktuigen?

Leer bij ROVC meer over elektrisch aangedreven mobiele werktuigen en volg een van de cursussen.

Cursus Elektrotechniek voor elektrisch aangedreven mobiele werktuigen – basis

Deze basistraining is geschikt voor wie nog geen ervaring heeft met elektrotechniek. Ben jij monteur en werk je normaal aan benzine- of dieselvoertuigen? Dan is dit de training voor jou. In 2 dagen leer je hoe de elektrische aandrijftechniek bij mobiele werktuigen werkt. 

Je leert meer over de elektromotor, accu, inverter, converter, laadinrichting en het batterijmanagementsysteem. Na deze training kun je eenvoudige onderhoud- en inspectiehandelingen uitvoeren en eenvoudige storingen oplossen.

Ga je na deze cursus aan de slag met elektrische voertuigen, dan adviseren we je ook de cursus NEN 9140 te volgen om veilig te leren werken.

Naar de cursus Elektrotechniek voor elektrisch aangedreven mobiele werktuigen – basis

Cursus Elektrotechniek voor elektrisch aangedreven mobiele werktuigen

Deze tweedaagse cursus  is voor jou bedoeld als je al ervaring hebt met het werken aan mobiele voertuigen, maar nog weinig weet van de elektrische aandrijving. Dat leer je in deze cursus!

Naast de elektrische componenten van de mobiele werktuigen leer je ook werken met tekeningen en schema’s van de elektrische aandrijftechniek. Je leert de belangrijkste begrippen en gaat aan de slag met storingzoeken. Ook de rapportage van de inspectie, onderhoud en storingen passeren de revue. 

Na deze training heb je voldoende kennis om onderhoud- en inspectiehandelingen uit te voeren en storingen op te lossen aan elektrische mobiele werktuigen. Wil je deze cursus volgen, en heb jij nog geen NEN-9140 certificaat? Dan adviseren we je ook een van de NEN 9140-cursussen te volgen.

Naar de cursus Elektrotechniek voor elektrisch aangedreven mobiele werktuigen

 

Cursus NEN 9140 Voldoende Onderricht Persoon (VOP)

Werken met elektriciteit is nooit geheel zonder gevaar. Volg de cursus NEN 9140 VOP om veilig te leren werken aan elektrische mobiele werktuigen, door gevaren weg te nemen als je aan de slag gaat met het werktuig. Je leert hoe je het systeem spanningsvrij kunt maken en deze ook weer onder spanning te zetten. Om dat te kunnen leer je meer van de verschillende componenten van elektrische mobiele werktuigen.

Deze cursus duurt 1 dag, waarvan je een halve dag aan de slag gaat in ons practicum.

Naar de cursus NEN 9140 VOP

 

Cursus NEN 9140 Vakbekwaam Persoon (VP)

Tijdens de cursus NEN 9140 VP leer je, net als in de cursus NEN 9140 VOP, veilig werken aan elektrische mobiele werktuigen. Maar na het afronden van deze cursus, die ook 1 dag duurt, mogen ook anderen onder jouw toezicht werken aan elektrische mobiele werktuigen. Je leert meer over wet- en regelgeving en hoe je een risico-inventarisatie maakt.

Naar de cursus NEN 9140 VP

 

 

Overweeg je om te gaan werken met elektrische mobiele voertuigen?

En wil je graag meer weten over onze verschillende cursussen?

Neem contact op met een van onze studieadviseurs.

studieadvies@rovc.nl

Bel 0318 698 697

 

ROVC gebruikt cookies op haar website. Door het plaatsen van deze cookies kunnen we onder andere het bezoekersgedrag analyseren. Met deze data maken we de site gebruiksvriendelijker. Ook kunnen we de cookies gebruiken voor social media en zorgen we dat je relevante advertenties en informatie te zien krijgt wanneer je gebruik maakt van de ROVC-website.

Meer informatie over de cookies en privacy vind je in ons privacy statement en cookiestatement. Als je gebruik blijft maken van deze website, ga je akkoord met de cookies en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens.

Terug naar vorige

Pas de cookie instellingen aan naar jouw voorkeur.

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.