De nieuwste editie van de TechBarometer is nú beschikbaar! Vraag 'm hier aan
Bekijk de vergelijking via het menu

Vlieguren maken en altijd willen bijleren, zelfs in de vrije tijd

Aan de rand van de startbanen sleutelen tientallen monteurs aan vliegtuigtrekkers en andere rondvoertuigen. Vrijwel geen voertuig is hetzelfde, omdat ze sterk verschillen per klant. Je ziet hier veel KLM-blauw, maar ook de huiskleuren van andere vliegtuigafhandelaren zijn ruimschoots vertegenwoordigd op de werkplaats van TCR.

Bundeling van techniek

Negentig procent van alle vliegtuigtrekkers op Schiphol wordt onderhouden, gerepareerd en verhuurd door TCR, vertelt financieel manager Jos Smorenburg. Grote jongens zijn het, die bulken van de techniek. “Een moderne trekker heeft tegenwoordig een CAN-bussysteem, zeven boordcomputers, een scanner die de romp van het vliegtuig scant, sensoren die de breedte van de banden meten... Allerlei technieken komen erin samen, van hydrauliek tot elektrotechniek en mechanica.” TCR verlangt dan ook veel basiskennis van zijn medewerkers, vervolgt Smorenburg, ook verantwoordelijk voor het HR-beleid. “We komen niet makkelijk aan goede monteurs, want we vragen minimaal MBO-3 niveau. Eén van de weinige vooropleidingen die een beetje bij dit type werk in de buurt komt, is landbouwmechanisatie.”

Incompanytraining

Des te belangrijker is het intern opleiden en continu bijscholen van medewerkers. Veertien monteurs ronden dit jaar het incompanytraject Servicetechnicus af. Deze BBL-opleiding bestaat uit losse cursussen zoals Hydraulische systeemtechniek, Elektrisch schakelen, Dieselmotoren en Industriële automatisering. TCR koos bewust voor ROVC als opleider. De flexibiliteit en het maatwerk van een training in eigen huis gaven daarbij de doorslag, legt Smorenburg uit. “Docent Kees Cardol is een praktijkman. Dat merk je gelijk. Onze cursisten lopen met ‘m weg. Kees loopt hier wekelijks twee keer rond en ziet met welke voertuigen onze monteurs op dat moment bezig zijn. Dezelfde middag werkt hij dat bijvoorbeeld uit tot een interessante praktijkopdracht.”

Elektrotechniek neemt hoge vlucht

TCR hoefde de veertien cursisten sowieso niet richting de cursus te slepen. Integendeel: iedereen deed op vrijwillige basis mee, vertelt Smorenburg. “Deels in onze tijd, deels in hun eigen tijd (zelfs in de avonduren). Ze vragen nu al wat we hierna gaan doen, want ze willen maar wat graag doorleren.” Verder leren is ook noodzakelijk, want het vak is volop in beweging. Zo maken vliegtuigafhandelaars steeds meer de overstap van diesel- naar elektrische voertuigen. Die overgang stelt ook andere opleidingseisen, voorziet Smorenburg. “Vroeger hadden monteurs van huis uit een hydraulische of een elektroachtergrond. Dat zal snel veranderen.”

De TCR Groep

TCR (Trailer Construction & Repairing) verhuurt en onderhoudt luchthavengerelateerde voertuigen, ook wel Ground Support Equipment (GSE) genoemd. De TCR groep beschikt over meer dan 23.000 materieelstukken, verdeeld over honderd luchthavens wereldwijd. In Nederland betreft dit ca 730 stuks. Denk bijvoorbeeld aan airco’s, Ground Power Units (GPU), vliegtuigtrekkers, bagagekarren, maindeck-loaders, dieseltrekkers, elektrische trekkers, rolpalletwagens, transportbanden en de-icers. Op Schiphol is TCR Nederland BV in december 1996 gestart met één medewerker. Inmiddels is het uitgegroeid tot een organisatie van bijna tachtig medewerkers.

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.