De nieuwste editie van de TechBarometer is nú beschikbaar! Vraag 'm hier aan
Bekijk de vergelijking via het menu

SWA en ROVC leiden mbo-3-allround monteurs op via uniek leer-werktraject

Op korte termijn ontstaat een nijpend tekort aan technisch geschoolde vakmensen. SWA speelt in op het schaarsteprobleem met een tweejarig leer-werktraject op maat: Allround servicemonteur op mbo-3-niveau. De kick-off van het project met 24 leer-werkplekken vindt dit najaar plaats. Irene Lem, directeur en projectcoördinator van SWA Personeelsdiensten: “Medewerkers die een opleidingstraject hebben gevolgd zijn gemotiveerder en loyaler.”

Irene Lem, Directeur SWA personeelszaken bij SWA

Bij een stabiele economische groei zal het tekort aan geschoolde technici in 2014 zijn opgelopen tot ruim zestigduizend. Bedrijven hebben nu al steeds meer moeite om geschikt personeel te vinden. Irene Lem, projectcoördinator en directeur: “De afgelopen jaren kregen we steeds meer signalen van klanten: het percentage grijze haren bij technische diensten stijgt in snel tempo en de vervangingsvraag neemt toe. Tot nu toe leidde de sector voornamelijk jongeren op via bol-opleidingen (beroepsopleidende leerweg). Maar alleen met de uitstroom van het regulier onderwijs kun je de tekorten niet meer dichten. Daarom kiezen wij ervoor om mensen uit andere branches via leer-werktrajecten alsnog naar technische sectoren te leiden.”

Gemotiveerde zij-instromers krijgen de kans

Om de instroom te bevorderen heeft SWA in samenwerking met ROVC het tweejarig leer-werktraject ‘Allround servicemonteur’ op mbo-3-niveau ontwikkeld. Lem: “Op basis van een grondige selectieprocedure krijgen 24 zij-instromers de kans zich in 2 jaar te ontwikkelen tot allround servicemonteur. Daarbij richten we ons op mensen tussen 18 en 47 jaar met een bijzondere motivatie. Uiteraard sluiten wij jongeren en ouderen niet uit.” Zodra de deelnemers starten met deze opleiding, krijgen ze een arbeids- en opleidingsovereenkomst met SWA. De opleiding legt een brede algemene technische basis en kent twee uitstroomrichtingen: Servicemonteur werktuigbouw en Servicemonteur elektrotechniek. Het opleidingstraject bestaat uit een aantal kerntaken: inspecties, optimaliseren en storingzoeken en inbedrijfname. Doel van dit project is het afleveren van breed inzetbare, allround monteurs. Bekwame en gemotiveerde vakmensen, die in staat zijn om zelfstandig storingen te zoeken in diverse installaties en onderhouds- en reparatiewerkzaamheden uit te voeren. Dit alles op een verantwoorde en veilige manier.

Learning by doing

De opleiding, die dit najaar bij ROVC van start gaat, is gebaseerd op de beroepbegeleidende leerweg (BBL). Uitgangspunt is wat de medewerker werkelijk moet kennen en kunnen om zijn beroep goed uit te oefenen. Oftewel: competentiegericht onderwijs. Lem: “Het praktijkonderwijs vindt zoveel mogelijk op de werkplek zelf plaats. Door de koppeling theorie-praktijk wordt het ook voor niet-studiebollen mogelijk om de opleiding tot een goed einde te brengen. Natuurlijk vergt competentiegericht onderwijs veel meer coördinatie en begeleiding dan het oude eindtermenonderwijs. Maar het levert ook meer op: we streven naar een minimaal slagingspercentage van 80 procent. De ervaring leert dat zelfopgeleide medewerkers zichzelf dubbel en dwars terugverdienen voor het leerbedrijf. Ze vergeten nooit dat je ze een kans geeft en zijn zeer gemotiveerd en loyaal. Interne cijfers wijzen dat ook uit: meer dan 90 procent blijft bij het leerbedrijf en bouwt daar een hele carrière op.”

SWA

SWA – gespecialiseerd in tijdelijk en vast werk – biedt mensen kansen door werk en scholing, uitzenden en detacheren. De allround dienstverlener heeft vestigingen in Beverwijk, Zaanstad, Amsterdam, Utrecht en Breda. SWA houdt zich onder andere bezig met leer-werktrajecten op maat. SWA is een van de tien genomineerden voor de Leer-werkprijs 2011 van de Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF).

Ervaren sparringpartner

Lem: “Voor ieder leer-werktraject gaan we zorgvuldig op zoek naar de meest geschikte opleidingspartij. Daarbij stellen we ons kritisch op. Wie kan onze deelnemers het best faciliteren, zodat ze kwalitatief goed onderwijs krijgen en iedereen de eindstreep haalt?” Voor dit traject viel de keuze op ROVC. “Drie zaken gaven de doorslag”, vervolgt ze. “ROVC nam onze opleidingsvraag serieus en toonde zich vanaf de eerste kennismaking een volwassen en ervaren sparringpartner. Ze kwamen niet aanzetten met een standaardopleiding, maar dachten graag met ons mee over de invulling van een traject op maat. Een ander pluspunt vormen de practicummogelijkheden in het TechCenter in Ede. Ten derde is ook ROVC’s ervaring met volwassenenonderwijs een pre, aangezien wij ons hoofdzakelijk richten op zij-instromers. Je moet leerlingen van dertig echt anders aanspreken dan pubers van vijftien of zestien. De docenten van ROVC begrijpen dat gelukkig als geen ander.”

Rollen omgekeerd

Nu de tekorten zichtbaar worden, neemt het gevoel van urgentie in de sector toe, merkt SWA. Bedrijven reageren dan ook zeer positief op het gezamenlijke initiatief, vertelt Lem. “Deelnemende bedrijven zijn razend enthousiast over de combinatie. Ze duiken erin, willen meedenken over de inhoud en leveren bijvoorbeeld gastdocenten. Ook leuk om te vertellen: regelmatig komen onze medewerkers oud-leerlingen uit eerdere trajecten tegen op de werkvloer, die ooit op niveau 1 zijn begonnen en zich daarna intern hebben doorontwikkeld en nu met succes een niveau 3-opleiding hebben afgerond. Nu nemen ze zelf leerlingen op sleeptouw. Het is geweldig om te zien hoe bevlogen zij hun ‘nieuwe’ vak nu weer op anderen overbrengen. Daar doen we het natuurlijk voor!”

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.