De nieuwste editie van de TechBarometer is nú beschikbaar! Vraag 'm hier aan
Bekijk de vergelijking via het menu

Rendement behaal je niet in directiekamer, maar op de werkvloer

Productiebedrijven laten nog een enorm potentieel van mens en machine onbenut. Madolex maakt verliezen in het productieproces zichtbaar en helpt bedrijven bij het optimaliseren van hun output. In hun verbetertrajecten staat de mens achter de machine centraal. Niet voor niets luidt de naam van hun nieuwe concept Prouductivity®. “Maximaal opleidingsrendement behaal je alleen als je medewerkers ‘eigenaar’ kunt maken van hun eigen werkplek.”

Madolex Group in Cuijk

“Gemiddeld ligt de Overall Equipment Effectiveness (OEE) in Nederlandse productiebedrijven rond de zestig procent. Maar we komen ook in fabrieken met een OEE-cijfer van 45 procent. Dan hebben we het dus over bedrijven die nog steeds winst maken”, zegt Stefan Peters, Business Unit Manager bij Madolex. “Kun je nagaan wat er gebeurt als je tien à vijftien procent extra output kunt realiseren.” Volgens zijn collega Gabby Vermaesen, Accountmanager bij Madolex, zijn klanten vaak positief verrast over hun eigen verbetermogelijkheden. “Een OEE van honderd procent is natuurlijk een utopie, want de ‘dreammachine’ bestaat niet. Maar vrijwel altijd is een aanzienlijke verbeterslag mogelijk. ‘Er zit nog een verborgen machine in jullie machine’, zeggen we dan vaak letterlijk. Bij een van onze relaties betekende een OEE-stijging van één procent al een winst van veertigduizend euro per lijn. Uiteindelijk leverde zijn investering van zestigduizend euro binnen vier jaar een OEE-stijging van tien procent op, op twee lijnen. Dat is bijna acht ton!”

Samenwerkingsverband

Opleiden speelt een belangrijke rol in de verbetertrajecten van Madolex. Onlangs hebben Madolex en ROVC de krachten gebundeld. Peters: “We hebben een gedeelde visie. Het maximale rendement van een verbetertraject behaal je pas als verbeteringen ook op de werkvloer worden geïmplementeerd. Die laatste stap is essentieel.” Het opleidingsaanbod van ROVC en de diensten van Madolex sluiten bovendien goed op elkaar aan, geeft Peters aan. “Waar ROVC maattrajecten zoals ‘Techniek voor operators’ kan verzorgen, richten wij ons voornamelijk op het trainen van methodische en emotionele competenties via onze ProuductivityCoaches®. Samen kunnen we industriële bedrijven een totaalpakket op maat aanbieden op het gebied van opleiding en ontwikkeling.”

Madolex Group

Madolex Group is een holding met vier werkmaatschappijen. Onder de naam Prouductivity® zet Madolex een nieuw concept in de markt. Verliezen in productieprocessen worden zichtbaar gemaakt en via een speciaal coachingsprogramma opgelost. In Nederland werkt Madolex vanuit Venray, Weert en Cuijk. Daarnaast heeft het bedrijf vestigingen in België, Duitsland en Tsjechië. In totaal werken er zo’n honderd medewerkers binnen de Madolex Group.

Operators en technische dienst

Peters: “Neem de samenwerking tussen operators en de technische dienst, die soms stroef verloopt. Om een beter onderling begrip te creëren is het handig dat operators meer inzicht krijgen in de techniek. Bij storingen (en dus verlies) kunnen ze de technicus daarmee veel gerichter van informatie voorzien, waardoor deze sneller tot de kern van een probleem kan doordringen, de storing sneller weet op te lossen en de machine weer sneller in productie krijgt. Op termijn kunnen de operators de technische dienst zelfs ontlasten en werk uit handen nemen.”


Medewerker is geen machine

Bedrijven halen alleen meer uit hun machines als ze de behoeften van hun eigen medewerkers niet over het hoofd zien, benadrukt Peters. “In sommige bedrijven wordt de mens nog te veel als machine behandeld. Stel je voor: de directie gaat voor de zoveelste keer met nieuwe doelstellingen voor de groep staan. We gaan nummer één worden! Of: we willen tien procent meer omzet behalen! Bij het aanhoren hiervan zal de gemiddelde medewerker denken: What’s in it for me? En het antwoord weet hij meestal ook wel: harder werken. De medewerker wil ook doelstellingen horen die hem aanspreken. Doelen als verantwoordelijkheid, motivatie, waardering, zelfmanagement en trots. Dat zijn de ingrediënten die het succes van een bedrijf grotendeels bepalen. Als hij daar niets over hoort, zal de medewerker zich waarschijnlijk minder betrokken en gemotiveerd voelen. Dat leidt in ieder geval niet tot de optimale inzet om iedere dag beter te presteren.”

Gabby Vermaesen, Accountmanager en Stefan Peters, Business Unit Manager bij Madolex Group in Cuijk

Toegewijde medewerkers maken het verschil

Verwacht van Madolex geen vuistdikke adviesrapporten. Peters: “Een optimaal rendement behaal je op de werkvloer, niet in directiekamers. Medewerkers kunnen op en rond hun eigen werkplek doorgaans exact aangeven waar het verbeterpotentieel ligt. Als een bedrijf een sfeer weet te creëren waarin medewerkers worden gestimuleerd om die verbeteringen door te voeren, worden medewerkers erkend. Zo ontstaan betrokkenheid, trots en loyaliteit. En nog belangrijker: energie om nog meer te verbeteren.” Vermaesen: “Betrokken medewerkers maken het verschil. Een verandering die door henzelf gerealiseerd is, maakt trots en heeft een groter en langduriger effect. Het leidt tot een lager ziekteverzuim, minder verloop, een hogere output, een betere kwaliteit van producten en een hogere klanttevredenheid.”

Startscan maakt verbeterdoelen zichtbaar

De eerste stap in de verbetertrajecten van Madolex is altijd een ProuductivityScan®, legt Peters uit. “Waar staat het bedrijf? De scan bestaat enerzijds uit observaties (vreemde ogen) en interviews door onze ProuductivityCoaches® met operators en technici. Hierin peilen we de ‘zachte’ kant: de mens op zijn werkplek en de interactie tussen mens en machine. Daarnaast meten we met onze software de prestaties (OEE) van de productielijnen en brengen we de voornaamste knelpunten (en dus het verbeterpotentieel) in kaart. Op basis van de resultaten spreken we met de klant af welke concrete verbeteringen we binnen een bepaalde termijn kunnen realiseren. Uiteraard koppelen we daar ook ROI-berekeningen aan.” Vermaesen: “Het effect van een training of opleiding staat of valt met de toepasbaarheid in de praktijk. Vandaar dat we onze BlueCollarCoaches inzetten, die de medewerkers dagelijks op de werkvloer ondersteunen om de theorie naar de praktijk om te zetten.”

Omstellen als een Formule 1-team

Uit verschillende verbetermethodes zoals TPM, Six Sigma of Lean, kiest Madolex de geschikte tools. De grootste winst schuilt vaak in details zoals een slimmere organisatie van bedrijfsprocessen. Peters: “Bij sommige bedrijven zien we bijvoorbeeld enorm verbeterpotentieel in hun omsteltijden. Dat zit ‘m niet alleen in techniek, maar vooral in organisatie, motivatie en communicatie. Vergelijk het met een pitsstop in de Formule 1: een coureur komt binnenrijden in de pitsstraat en in zeven seconden is hij bijgetankt, heeft hij nieuwe vleugels en nieuwe banden. Een kwestie van de goede organisatie, de juiste voorbereiding en oefenen, oefenen, oefenen.”

Hoe behaal je maximaal opleidingsrendement?

Meer tips en checklists om een optimaal opleidingsrendement te bereiken, vindt u in onze gratis publicatie ‘Rendement van opleiden in de techniek’.
Laat u inspireren door de Do’s en Don’ts van Maintenance Managers, HR-Managers en Opleidingscoördinatoren uit de industrie.

Vraag de publicatie nu aan!

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.