De nieuwste editie van de TechBarometer is nú beschikbaar! Vraag 'm hier aan
Bekijk de vergelijking via het menu

Groen bouwen met de eerste hybride torenkraan op wielen

Wat is het verhaal achter deze City Boy?

De SK487-AT3 City Boy. Zo heet de eerste hybride mobiele torenkraan ter wereld. Bedacht, ontwikkeld en gebouwd door Spierings Mobile Cranes in Oss. Naast een kleine dieselmotor zit er een accu van duizend kilo in. Die zorgt dat de hijskraan ook bij hoge tillasten emissievrij kan werken. De duurzaamheidsvoordelen zijn groot: minder uitstoot en minder geluidsoverlast. Wat is het verhaal achter deze City Boy?

Elektrisch vervoer is de toekomst

Het is stiller, schoner en zuiniger. Menig wagenpark staat dan ook vol Peugeot iOns, BMW i3’s en Tesla’s. Maar een elektrische torenkraan op wielen? Die was er nog niet. Toch gaf niet de duurzaamheid de doorslag voor de hybride City Boy, verklaart Ivo Kolman, Managing Director van Spierings Mobile Cranes. “De City Boy is ontwikkeld voor stedelijke gebieden. Het is een compacte kraan die goed kan manoeuvreren. Om ruimte te besparen, hebben we één van de twee dieselmotoren vervangen door een accu. Dat bleek een gouden greep voor kraanverhuurders en bouwbedrijven die hun carbon footprint willen verkleinen.”

Klein maar krachtig

Met zijn onderwagen van 2,5 x 13 meter is de City Boy de kleinste kraan uit de productrange van Spierings. Maar dat neemt niet weg dat hij goed kan hijsen. “De meeste hijswerkzaamheden zijn in de basis niet zwaar, maar hoog of ver. Daarom heeft de City Boy een toren die tot 30 meter kan uitschuiven. De giek bereikt zelfs een lengte van 40 meter, met een hijscapaciteit van 1,7 ton op de punt. Daarmee kun je dus makkelijk een prefab gebouw, loods of huizenrij bouwen. Dat is wat mensen willen: snel, efficiënt én groen bouwen. Uiteraard met een kraan die veilig, betrouwbaar en comfortabel is.”

Technische uitdagingen

Hoe zorgt Spierings Mobile Cranes dat de City Boy veilig, betrouwbaar en comfortabel is? “Vooral door de kraan goed door te ontwikkelen,” legt Ivo uit. “Het is een compleet nieuw product, dus er zijn veel technische uitdagingen. Wat dacht je van de hellingproef? Die is niet zo makkelijk met een zware kraan die je elektrisch wilt laten rijden. Gelukkig verbetert zowel de accutechniek als de aandrijftechniek in rap tempo. Nu gebruiken we nog een kleine dieselmotor om de 80 kilometer per uur op de snelweg te halen. Maar wie weet wat de toekomst zal brengen. Ik verwacht dat een volledig elektrische City Boy straks ook haalbaar is.”

Speciale opleidingen

Voor de monteurs van Spierings Mobile Cranes is de hybride City Boy een omschakeling. “Zij werken nu met elektrische aandrijvingen en hoogspanning. Daar hebben zij andere vaardigheden en speciale opleidingen voor nodig.” Sinds 1990 werkt Spierings hiervoor samen met ROVC. Zo heeft Spierings ROVC ingeschakeld voor bijvoorbeeld de cursussen Besturingstechniek, Elektrisch schakelen en Hydrauliek en pneumatiek. Daarnaast heeft Spierings de Spierings Academy waar ze onder meer cursussen verzorgen met leveranciers. “Onze kennis van accutechniek moet up-to-date zijn. Het is onze ambitie om de City Boy te blijven verduurzamen, qua levensduur, capaciteit én vermogen.” Nog even en de hybride krachtpatser bepaalt het gezicht van de stedelijke bouwplaats.

Over Spierings Mobile Cranes

Spierings Mobile Cranes mag zich uitvinder én marktleider van de mobiele torenkraan noemen. Sinds de oprichting in 1987 wist Leo Spierings al gauw de markt te veroveren. Meer dan duizend torenkranen op wielen hebben inmiddels hun weg gevonden in Europa, Azië en Afrika. De hijskranen worden ontwikkeld en geproduceerd in een moderne fabriek in Oss. Daar werken ruim 350 specialisten aan het verbeteren van hijskracht, efficiëntie en comfort. De nieuwste uitdaging van Spierings Mobile Cranes vormt de hybride technologie: een mobiele torenkraan met een dieselmotor én een accu.

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.