Positief opleidingsklimaat beperkt faalkosten en vergroot winst

Alklima is exclusief importeur van het gerenommeerde merk Mitsubishi Electric Living Environment Systems. Daarnaast verzorgt de klimaatspecialist trainingen en opleidingen voor aangesloten installateurs en hun personeel. Het effect? Minder faalkosten en een hoger rendement van installaties. “Wij geloven in een langetermijnfilosofie: werken aan duurzame oplossingen, investeren in opleiden en kennis niet afschermen, maar verspreiden.”

Operationeel Manager Babette van Loon en Remco Onder de Linden, Coördinator Kennis & Opleidingen bij Alklima Alblasserdam

Je vindt de klimaatoplossingen van Alklima door het hele land: van het Kurhaus tot de productiewagens van de NOS, van de Blokker-winkels tot het nieuwbouwproject om de hoek. De vraag naar hun producten neemt jaarlijks toe, vertelt Remco Onder de Linden, Coördinator Kennis & Opleidingen: “Nederland wil en moet verduurzamen. De klimaatkosten van een pand lopen soms op tot een derde van de totale kosten. Met warmtepompen is veel energie en daarmee CO2- uitstoot en geld te besparen. Het concept dat wij verkopen ligt volledig in lijn met Europa’s milieuvisie.”

Mens staat centraal

Mitsubishi Electric Living Environment Systems wordt uitsluitend geleverd via installatiebedrijven die F-gassen-gecertificeerd zijn. Dit om de kwaliteit van het product en de installatie te waarborgen. Alklima verzorgt de opleiding van erkende installateurs en hun personeel. De focus op opleiden zit in het DNA van Alklima, vertelt Operationeel Manager Babette van Loon: “Mitsubishi Electric is een A-merk. Er wordt veel geïnvesteerd in technologische ontwikkeling en kwaliteit staat voorop. We verkopen en installeren onze producten niet rechtstreeks, maar via installerende partners. Al praten we de hele dag over apparatuur, we hebben altijd met mensen te maken. Of het nu om klanten of eigen medewerkers gaat, we willen in hun ontwikkeling investeren.”

Optimaal installeren

Alklima zet opleiden strategisch in. Allereerst om de kwaliteit van hun installaties te bewaken. Een goede manier van installeren is namelijk van cruciaal belang, legt Onder de Linden uit. “We leveren halffabricaten met een binnen- en buitendeel. Sinds kort leveren we ook de leidingen en alle bedradingen ertussen. De installateur is verantwoordelijk voor het samenstellen en maakt er één werkende installatie van. We leveren een technologisch hoogwaardig product met enorm veel mogelijkheden. Maar als het niet volgens de voorwaarden wordt geïnstalleerd, werkt het product misschien wel, maar niet tegen het maximale rendement. Opleiden speelt in onze organisatie een sleutelrol. We merken dat eindgebruikers steeds kritischer worden. Gebouweigenaren verwachten dat installateurs het uiterste uit een installatie halen. En dat kan alleen met de juiste kennis en kunde.”

 

Operationeel Manager Babette van Loon en Remco Onder de Linden, Coördinator Kennis & Opleidingen Coördinator Kennis & Opleidingen bij Alklima in Alblasserdam

MBO-3-traject

Alklima gebruikt opleiden niet alleen als middel voor productoptimalisatie. Ook het binden van klanten is een belangrijk speerpunt. Met zijn opleidingen onderscheidt Alklima zich van de concurrentie. Alklima is de enige speler die een officiële geaccrediteerde opleiding aanbiedt en verzorgt ruim zestig trainingen per jaar. Van reguliere producttrainingen tot ontwerptrainingen, van commerciële trainingen tot informatiesessies over nieuwe wet- en regelgeving. De trainingen worden trouw bezocht, vertelt Onder de Linden. “Dit seizoen is nog niet één installateur weggebleven. De certificaten die we uitdelen, worden in de markt gezien als waardepapier.” NCVB is sinds twee jaar de opleidingspartner van Alklima. Via het nieuwe Alklima College biedt Alklima een compleet MBO-3-opleidingstraject aan. ROVC verzorgt in dat kader het practicumgedeelte van de erkende MBO- 3-opleiding Inspectiemonteur Koudetechniek. Onder de Linden: “Als participant leverden we al kennis en materialen aan ROVC voor hun practica Koudetechniek, nu helpt ROVC ons met de praktische invulling van deze opleiding.” Trouwe installateurs, die regelmatig een producttraining volgen en producten van Alklima verkopen, ontvangen een beloning. Onder de Linden: “We verlenen hun een langere garantie op onze producten (vijf in plaats van drie jaar). Hoe we dat kunnen aanbieden? Cursisten die de training hebben voltooid, kunnen beter installeren. Het uitvalpercentage van installaties wordt lager en de belasting van onze helpdesk neemt af. Op die manier kunnen we de garantietermijn verruimen.”

Alklima

Alklima is opgericht in 1994 als exclusief importeur van Mitsubishi Electric Living Environment Systems en telt veertig medewerkers. In twintig jaar is het bedrijf uitgegroeid tot een vooraanstaande speler in de Nederlandse klimaatmarkt. Behalve importeur is Alklima een vraagbaak op het gebied van complexe klimaatvraagstukken voor verschillende partijen: van adviesbureaus en architecten tot energieleveranciers en overheidsinstanties.

Minder probleemprojecten

“Een passende opleiding voorkomt faalkosten en levert uiteindelijk een bijdrage aan onze winst”, vat Van Loon het belang van opleiden samen. “Maar met een goede opleidingsaanpak verhogen we niet alleen de klanttevredenheid. Ook onze eigen medewerkers zijn erbij gebaat. Beter opleiden leidt tot ontlasting van ons serviceapparaat en meer werkplezier, blijkt uit de laatste medewerkerstevredenheidsonderzoeken. De werkdruk op onze afdeling is afgenomen nu we minder telefoontjes krijgen.”

Meten is verbeteren

Mitsubishi Electric beschikt over een Europees kwaliteitsinformatiesysteem. Van Loon: “We meten alle processen. Elk onderdeel dat stukgaat, komt hierheen. Op basis van het serienummer kunnen we de storingsoorzaak analyseren: is er sprake van een seriefout, is het product defect of zijn de installatie-instructies wellicht niet duidelijk?” Onder de Linden: “Er kan bijvoorbeeld uitkomen dat de installateur de stekker eruit heeft getrokken terwijl de fanmotor nog draaide. Wij leren indirect van wat er misgaat. Die kennis kunnen we preventief inzetten in onze trainingen. Dat is een continu proces.”

“Goed opgeleide installateurs verhogen de klanttevredenheid en verlagen de werkdruk op de helpdesk”

Nooit uitgeleerd

Van Loon is een groot voorstander van het principe ‘een leven lang leren’. Zelf rondde ze onlangs nog de master bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit af. Bij Alklima is doorleren eerder regel dan uitzondering. Zo is er een collega van ruim vijftig die binnenkort nog aan een controlleropleiding op HBO-niveau begint. “Als je hier in een bepaalde functie komt werken, vormt dat eigenlijk nooit een eindstation”, aldus Van Loon.

Meesters in techniek

Onder de Linden pleit ten slotte voor een beter imago van het vak. “Het ontbreekt in Nederland aan een mentaliteit zoals in Duitsland. Als je daar een overall aan hebt en goed bent in je vakgebied, ben je ‘Meister’. Je hebt aanzien. Trots zijn op je vak, dat kennen we in Nederland niet zo. Bij ons wil niemand vuile handen hebben. We willen allemaal met stropdas en in een mooi pak naar ons werk, het liefst in een dikke auto. Een gevaarlijke trend. Terwijl installatie- of onderhoudsmonteur zo’n mooi en veelzijdig vak is, met enorm veel loopbaanperspectieven.” Van Loon: “Daarom willen we deze MBO-opleiding ook groots aanpakken. Met aan het begin een officiële kick-off en als ze geslaagd zijn een feest, waarbij ook de werkgever aanwezig is. Een diploma is een bijzondere mijlpaal die we met z’n allen willen vieren.”

Hoe behaal je maximaal opleidingsrendement?


Meer tips en checklists om een optimaal opleidingsrendement te bereiken, vindt u in onze gratis publicatie ‘Rendement van opleiden in de techniek’.
Laat u inspireren door de Do’s en Don’ts van Maintenance Managers, HR-Managers en Opleidingscoördinatoren uit de industrie.

Vraag de publicatie nu aan!