Incompanycursus voor optimaal leereffect

Agrifac Machinery in Steenwijk, marktleider in zelfrijdende veldspuiten, wil deze enorme landbouwmachines zo efficiënt mogelijk produceren. Opleidingen zijn er daarom een constante factor: geregeld worden medewerkers bijgeschoold om hun kennis op een hoger plan te brengen. In het voorjaar van 2013 gebeurde dat voor het eerst incompany. Een zeer geslaagde operatie, vinden Productiemanager Ramon Eulen en Monique Jager-Kruisdijk van HRM.

Agrifac Machinery in Steenwijk

Wie in de fabriek van Agrifac loopt, ziet in de eerste werkhal manshoge velgen met terreinbanden, grote losse cabines en indrukwekkende frames. Medewerkers zijn er bezig met flexibele leidingen en gigantische steeksleutels. De naastgelegen hallen herbergen onder meer een onderdelenmagazijn en een lakstraat. In de achterste hal wachten diverse typen Condor-veldspuiten op de klant. De ene wekt ontzag omdat die zijn sproeibomen langszij heeft uitgevouwen tot een spanwijdte van 51 meter en maar net binnen de roldeuren past. De andere is imposant omdat je rechtop onder het hydraulisch in hoogte verstelbare onderstel kunt doorlopen. Deze bodemvrijheid maakt haar, in combinatie met de eveneens hydraulisch verstelbare spoorbreedte, geschikt om elk gewas te besproeien.

Hydrauliek

Bij de productie van de veldspuiten is kennis van hydrauliek essentieel. Productiemanager Ramon Eulen, die de werkplaats leidt en onder meer de medewerkers begeleidt, merkte dat een aantal nieuwe mensen behoefte had aan meer kennis. “Hydrauliek is simpel gezegd de verplaatsing van een vloeistof, meestal olie, om constructies beweegbaar of draaibaar te maken. Je bent daarbij afhankelijk van drukken, temperaturen en volumestromen en daar horen referenties en componentenleer bij. Reguliere MBO-opleidingen gaan daar niet diep op in. Jongens met zo’n diploma hebben wel technisch inzicht en een technische basiskennis, maar die is niet productgericht. De laatste jaren is ons bedrijf flink gegroeid en zijn er collega’s bijgekomen die de specifieke kennis missen. Daarom maken wij gebruik van ROVC-cursussen, zowel Hydrauliek als Pneumatiek en Elektrotechniek.”



Agrifac Machinery

Agrifac is marktleider in zelfrijdende veldspuiten en produceert ook suikerbietenrooiers, met als hoofdkenmerken: innovatief en bedieningsgemak. Het bedrijf ontwerpt alle machines volgens het ‘4E for growers’-concept – Efficiency, Economy, Ergonomy en Ecology – met een groeiende rol voor Ecology in de vorm van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Agrifac opereert wereldwijd vanuit Steenwijk en een verkoop- en servicekantoor in March, Engeland.

Ramon Eulen, Productiemanager en Monique Jager-Kruisdijk van HRM bij Agrifac Machinery in Steenwijk

Incompany

Zolang het een of twee nieuwe collega’s per jaar betreft, mogen zij een avondopleiding volgen. Begin 2013 ging het echter om een groep van tien, van wie de meesten een VMBO of MBO-diploma hadden of ander werk hadden gedaan. Ook waren er magazijnmedewerkers bij die de onderdelen en hun toepassing beter moesten leren kennen. “ROVC stelde toen voor om de cursus Basis hydrauliek hier intern overdag te laten plaatsvinden en in één keer de hele groep op te leiden”, herinnert Eulen zich. Kort daarop kreeg Agrifac bezoek van een docent. “Die heeft een hele dag meegelopen. Hij bekeek het bedrijf, de werkplaats, de machines, en sprak uitgebreid met ons. Hij bleek dezelfde taal te spreken, kende de praktijk en de laatste ontwikkelingen. Ik nam schema’s met hem door van de producten, de hydrauliek en alles wat erbij komt kijken. Daar heeft hij de cursus op gebouwd.”


Direct toepassen

In het voorjaar gaf de docent zijn tweedaagse cursus. Tot ieders tevredenheid. “Hij verstond zijn vak en kon goed weergeven, eigenlijk in kindertaal, wat hij bedoelde. Hij legde in vijf woorden uit waar anderen er honderd voor nodig hebben.” De hogere prijs van een cursus-op-maat weegt zeker op tegen de voordelen van zo’n incompanyopleiding, merkte Eulen. “Een standaard avondcursus is universeel, want de cursisten komen uit diverse sectoren. Je leert basisformules en -berekeningen, maar wat je daarvan in je werk kunt gebruiken, is minder dan wanneer je op eigen machines praktijkopdrachten uitvoert. Als een cursus echt gericht is op je product, leer je precies dát wat je moet weten voor je eigen praktijk. En wanneer je als collega’s onder elkaar oefent aan apparatuur waarmee je dagelijks werkt, kun je het geleerde direct toepassen.”

Zelfstandiger en professioneler

Het resultaat was ernaar. Blij met een certificaat op zak bleken de medewerkers meer gemotiveerd en zelfstandiger en professioneler te kunnen werken. Ook zijn ze breder inzetbaar. “Ze werken gewoon heel anders dan toen ze begonnen”, aldus Eulen. “Ze weten beter waar ze mee bezig zijn, hebben minder begeleiding nodig, stellen minder vragen. Dat maakt hen ook productiever en sneller. Zelf werk ik ook effectiever; omdat ik minder vragen krijg, ben ik voor sommigen zelfs overbodig geworden (lacht). We hebben dat effect niet meetbaar gemaakt, maar ik ervaar het elke dag duidelijk.” Agrifac brengt het rendement van opleidingen niet exact in kaart, beaamt Monique Jager-Kruisdijk van HRM, die verantwoordelijk is voor personeelszaken. “Je zou het rendement kunnen afmeten aan minder machines die vanwege een storing terugkomen naar de fabriek. Of aan het feit dat de serviceafdeling minder vaak op pad moet om storingen in het veld op te lossen. Of aan het sneller en effectiever werken. Maar daarvan houden we geen cijfers in relatie tot opleidingen bij.”



“We hebben het opleidingseffect niet meetbaar gemaakt, maar ik ervaar het elke dag duidelijk.”

Veel vrijheid

De directie van Agrifac vertrouwt volledig op de signalen van de werkvloer, vertelt Jager-Kruisdijk. De productiemanager geeft aan HRM door als hij vindt dat technische medewerkers een opleiding kunnen gebruiken of iemand er zelf om vraagt. Een of twee keer per jaar werkt zij dit uit in een aanvraag bij het opleidingsinstituut. “De directie vindt dat iedereen goed geschoold moet zijn en mee moet groeien met het product. Wie dat intern niet kan leren, mag een cursus volgen. Daar hebben we veel vrijheid in.” Het bedrijf hanteert geen jaarlijks budget voor opleidingen. “Alle medewerkers zijn even belangrijk. Als iemand een cursus nodig heeft omdat hij zijn werk niet goed kan doen en het bedrijf zit al boven het budget, kun je hem toch geen jaar laten wachten?”

Vooruitstrevend

Mede dankzij het scholingsbeleid is Agrifac sinds 1939 uitgegroeid tot een vooruitstrevend bedrijf met 120 medewerkers, van wie veertig in de werkplaats. “Door te zorgen dat je mensen ook door scholing bij de tijd blijven, kun je je producten volgens de laatste technieken produceren, efficiënter werken en de innovaties doorvoeren waar de klanten om vragen”, zegt Eulen. “We proberen altijd onze concurrenten een stap voor te zijn. Onze machines zijn bedienbaar met een touchscreen en gps; dat hebben concurrenten ook, maar wij hadden dat drie jaar geleden al. Met die verstelbaarheid in hoogte zijn wíj begonnen. We zijn alweer met volgende innovaties bezig, zoals een traploos instelbaar onderstel, waardoor de cabine ook op hellingen verticaal blijft. Door te vragen wat onze klanten willen, komen ideeën bovendrijven waar ons ontwikkelingsteam mee verder kan. Als wij zo blijven groeien en de machines zich verder ontwikkelen, zijn ook de komende jaren opleidingen nodig. Als het dan weer een groep is, kijken we of het incompany kan.”

Hoe behaal je maximaal opleidingsrendement?


Meer tips en checklists om een optimaal opleidingsrendement te bereiken, vindt u in onze gratis publicatie ‘Rendement van opleiden in de techniek’.
Laat u inspireren door de Do’s en Don’ts van Maintenance Managers, HR-Managers en Opleidingscoördinatoren uit de industrie.

Vraag de publicatie nu aan!