Goed en breed opleidingsaanbod vergroot aanbestedingskansen IHC

IHC Global Production verkocht vorig jaar een baggerschip aan de Zuid-Afrikaanse overheid. Belangrijke contractvoorwaarde was dat IHC een investering zou doen in het ontwikkelen van negen Zuid-Afrikaanse kadetten in Nederland. In opdracht van IHC organiseerde ROVC een Engelstalige praktijkopleiding mechatronica in Ede. “Een goed opleidingsaanbod verstevigt onze marktpositie en vergroot onze kansen bij dit soort internationale aanbestedingen.”

Arie Bouman, Projectmanager bij IHC Global Production in Kinderdijk

Als business unit van IHC Merwede is IHC Global Production verantwoordelijk voor alle bouwactiviteiten op ‘vreemde’ werven. Van Zuid-Amerika tot China, van India tot Zuid- Afrika. Projectmanager Arie Bouman: “IHC heeft zijn eigen scheepswerven in Nederland. Als we een schip op een ‘niet- IHC-werf’ moeten bouwen, komt IHC Global Production in beeld. Wij contracteren de werf, zijn verantwoordelijk voor het projectmanagement en leveren bouwtoezicht en -begeleiding.”

Publieke aanbesteding

In 2013 won IHC Global Production een publieke aanbesteding van de Transnet National Ports Authority, de Zuid-Afrikaanse havenautoriteit. Bouman: “Het gaat om een ‘grabhopper’, een speciaal baggerschip met kraan en laadruim. Dat schip hebben we afgelopen jaar in Bulgarije gebouwd. Dit voorjaar vaart het schip naar standplaats Durban, waar we het in de loop van de zomer in bedrijf stellen.”

Snel samenspel

Opdrachtgever TNPA verbond een bijzondere voorwaarde aan de scheepsdeal: IHC Global Production moest op korte termijn een technische opleiding verzorgen voor een groep Zuid-Afrikaanse kadetten in Nederland. Hoewel de opleidingseisen nauwkeurig waren omschreven in het supplier development-plan, was het behoorlijk pionieren. “Dit traject was compleet nieuw voor ons”, vertelt Bouman. IHC ging in zee met ROVC en dankzij snel schakelen kon de scheepsbouwer binnen no-time een opleidingstraject op maat presenteren. “Via onze eigen leerschool kwam ik in contact met ROVC. Er was haast geboden, want we hadden maar een paar maanden voorbereidingstijd. In een mum van tijd hebben we een opzet gemaakt. Vervolgens hebben we onze plannen teruggekoppeld naar Zuid-Afrika, zodat TNPA op tijd visa en tickets voor de deelnemers kon regelen.”

Snel samenspel

Opdrachtgever TNPA verbond een bijzondere voorwaarde aan de scheepsdeal: IHC Global Production moest op korte termijn een technische opleiding verzorgen voor een groep Zuid-Afrikaanse kadetten in Nederland. Hoewel de opleidingseisen nauwkeurig waren omschreven in het supplier development-plan, was het behoorlijk pionieren. “Dit traject was compleet nieuw voor ons”, vertelt Bouman. IHC ging in zee met ROVC en dankzij snel schakelen kon de scheepsbouwer binnen no-time een opleidingstraject op maat presenteren. “Via onze eigen leerschool kwam ik in contact met ROVC. Er was haast geboden, want we hadden maar een paar maanden voorbereidingstijd. In een mum van tijd hebben we een opzet gemaakt. Vervolgens hebben we onze plannen teruggekoppeld naar Zuid-Afrika, zodat TNPA op tijd visa en tickets voor de deelnemers kon regelen.”



IHC Global Production B.V.

IHC Global Production B.V. is onderdeel van IHC Merwede. De organisatie bestaat uit de afdelingen Global Production (GP) en Special Dredging Equipment (SDE). Het onderdeel GP bouwt turnkey bagger- en offshoreschepen in het buitenland. De SDE-tak is verantwoordelijk voor de verkoop, het ontwerp en de bouw van onder meer splijtschepen, backhoes, grijphoppers en andere speciale baggervaartuigen.

“Dit traject was compleet nieuw voor ons. IHC ging in zee met ROVC en dankzij snel schakelen kon de scheepsbouwer binnen no-time een opleidingstraject op maat presenteren”

Hoog startniveau

In november 2013 was het zover: negen kadetten (vijf vrouwen, vier mannen) kwamen over voor een vijftiendaags opleidingsavontuur. Het mechatronicatraject bestond uit drie cursusmodules: pneumatiek, hydrauliek en elektrotechniek. Bouman: “We hebben geen exacte einddoelen geformuleerd, want het basisniveau was vooraf niet helemaal duidelijk. De meeste deelnemers hebben een werktuigbouwkundige achtergrond. TNPA leidt ze intern op tot ‘Marine Engineering Officer’ via een traineeprogramma. Aanvankelijk dachten we aan een basistraining, maar het startniveau van de groep verraste ons. Het merendeel was van MBO-plus- of HBO-niveau. Gelukkig waren de docenten van ROVC flexibel en konden we de stof tussentijds uitdagender maken.”

Vertaling naar praktijk

De opleiding werd zo veel mogelijk toegesneden op de specifieke kenmerken van het schip in aanbouw. Bouman geeft een voorbeeld: “Een aantal deelnemers heeft in het verleden op een supplyschip gevaren, een schip dat voorraden transporteert naar boorplatforms of verwerkingsschepen. Een grabhopper is een compleet ander scheepstype. In het laadruim zitten bodemdeuren, die je moet openklappen om de baggerspecie te lossen. Dat vraagt om een specifieke hydraulische aandrijving. Daarom hebben we vooraf de hydraulische schema’s van het schip aangeleverd. Die hebben de docenten van ROVC uitgebreid verwerkt en behandeld in de opleiding. Kortom, de opleiding sloot exact aan op de opleidingsbehoefte van onze klant.”

Engelse terminologie

“Het rendement van een training staat of valt met het vakmanschap en enthousiasme van de docenten”, stelt Bouman. “De docenten van ROVC zijn gedreven techniekopleiders. Tot mijn verrassing waren ze ook de Engelse vaktaal goed machtig. Dat is absoluut niet vanzelfsprekend. Wat verder opviel, was hun benadering van de groep. Ze waren serieus wanneer het nodig was, maar namen ook regelmatig de tijd voor een dolletje. De chemie tussen de trainers en de deelnemers was goed; hartstikke leuk om te zien! Elke dag begon met een blok theorie, waarna de groep ’s middags aan de slag ging met opdrachten en proefopstellingen. Die balans is ideaal voor echte praktijkmensen.”


IHC Global Production bij Kinderdijk

Unieke ervaring

In hun spaarzame vrije tijd brachten de Zuid-Afrikaanse gasten onder andere bezoekjes aan Amsterdam en Kinderdijk. Verder stond het tweeweekse avontuur voornamelijk in het teken van techniek. Van maandag tot en met zaterdag werd met toewijding getraind. Bouman: “De deelnemers, voornamelijk twintigers, komen natuurlijk uit een totaal andere cultuur. Veel van hen zijn opgegroeid in townships en zijn grootgebracht door hun oma, oom of tante. Geen enkele deelnemer was ooit in Europa geweest. Deze training was dan ook een ‘once in a lifetime experience’. De groep was zeer gemotiveerd en pikte de stof snel op.”

“Het rendement van een training staat of valt met het vakmanschap en enthousiasme van de trainers”

Weerzien

IHC hoopt de cursisten in de loop van 2014 aan boord van de Italeni te verwelkomen. Volgens Bouman ligt dat in de lijn der verwachting. “Ons schip wordt medio 2014 in bedrijf gesteld in Zuid-Afrika. Dan hebben deze cursisten hun opleidingstraject afgerond en komen ze in aanmerking voor de training ‘on the job’ die wij zelf geven op het schip. Hopelijk komen we deze deelnemers dan weer tegen, zodat ze hun leerervaringen in de praktijk kunnen brengen.” Een van de deelnemers, Charlotte Ngubane, schrijft in haar eindevaluatie: “I was privileged to come to the Netherlands for a mechatronic course. I strongly believe with the knowledge I have gained and skills I have developed at ROVC TechCenter, I will be able to tackle every problem in the ship whether it is hydraulically, pneumatically or electrically operated.” Ook haar medecursiste Nompumelelo Maria Chamana is enthousiast over de trainingsresultaten: “In the Netherlands my mind has been wildly opened about pneumatic operation of valves, timing and time delays as well as accumulators.”

Nieuwe offertes

IHC Global Production verwacht dat het vaker te maken krijgt met specifieke opleidingseisen van internationale klanten. Bouman: “We hebben ons eigen Training Institute for Dredging en bieden steeds uitgebreidere trainingspakketten aan. Van baggertrainingen tot diverse vakinhoudelijke trainingen. Maar we kunnen niet alles zelf. Grote kans dat aan nieuwe opdrachten een soortgelijk supply- en developmentplan verbonden is. Het is fijn om dan terug te kunnen vallen op een ervaren opleidingspartner. Een goed opleidingsaanbod verstevigt onze positie en vergroot onze kansen bij dit soort internationale aanbestedingen.”

Hoe behaal je maximaal opleidingsrendement?


Meer tips en checklists om een optimaal opleidingsrendement te bereiken, vindt u in onze gratis publicatie ‘Rendement van opleiden in de techniek’.
Laat u inspireren door de Do’s en Don’ts van Maintenance Managers, HR-Managers en Opleidingscoördinatoren uit de industrie.

Vraag de publicatie nu aan!