De maritieme branche laat technici allround bijscholen

De grootste ontwikkeling in de techniek is de allround inzetbaarheid van technici. Zo blijkt uit onderzoek van ROVC. In de maritieme branche is die ontwikkeling al een tijd gaande. Wie op een schip werkt, kan immers geen externe hulp inroepen. Is er een storing in de elektrische installatie? Gaat de dieselmotor stuk? Dan moet de machinist aan boord die problemen zelfstandig oplossen. Van oudsher is zo’n machinist een scheepswerktuigbouwkundige (SWTK). Hij weet van ieder vakgebied wel iets. Van hydrauliek, elektrotechniek en dieselmotoren, maar bijvoorbeeld ook van aircotechniek.


Cynthia Maduro, verhuurvlootbeheerder bij IHC IQIP

Allround is hot

Allround inzetbaarheid is een hot item in de maritieme sector. Een SWTK wordt breed opgeleid, maar de opleiding gaat niet echt de diepte in. Terwijl de systemen op schepen juist ingewikkelder worden door alle vooruitgang. Zij moeten van alle vakgebieden steeds méér weten, zodat zij hun werk goed kunnen blijven uitvoeren. Daar kan Cynthia Maduro over meepraten. Zij werkt als verhuurvlootbeheerder bij IHC IQIP. Een bedrijf dat hydraulische heihamers assembleert, verkoopt en verhuurt en inmiddels een compleet aanbod in offshore tools aanbiedt. Hiervoor werkte zij als servicecoördinator.


Toen plande ze de field service engineers in, die op schepen overal ter wereld operationeel werken en technische problemen oplossen. “Bij IHC IQIP is het hoger opleiden van allround technici een must”, vertelt Cynthia. “Schepen zijn technisch gezien steeds beter uitgerust. Bovendien groeit IHC IQIP enorm en komt er meer equipment. Zo ontwikkelt IHC IQIP vernieuwende equipment zoals; nieuwe hydraulische shackles, lifting tools en noise mitigation screens. Daar moeten onze mensen natuurlijk wel mee kunnen werken.”

“Allround inzetbaarheid is "hot"

Mee met de groei

Cynthia zelf is het perfecte voorbeeld van iemand die meegaat met de groei. Zij heeft een agrarische studie gedaan, maar voor haar werk bij IHC IQIP liet zij zich technisch opleiden. “Ik wilde weten wat de engineers doen die ik inplande voor projecten. Ook wilde ik een heihamer kunnen bouwen, om te begrijpen waar IHC IQIP voor staat.” Bij ROVC volgde Cynthia vier technische cursussen: Elektrisch schakelen, Hydrauliek, Pneumatiek en Dieselmotoren. “Ik was echt de fanatiekste”, lacht ze. “Ik moest aanpoten vanwege mijn niet-technische achtergrond, dus ik deed extra mijn best. Het was de inspanning meer dan waard: ik doe mijn werk met meer enthousiasme. Ook is er wederzijds begrip en respect. Klaar met leren ben ik nog niet. Ik volg nu de HBO-opleiding Management. Weer iets heel anders, maar als ik een kans zie om mezelf te ontwikkelen, doe ik dat.” 

Makkelijk en goedkoop

Als grootste voordeel van allround scholing noemt Cynthia de flexibiliteit. “Dat geldt voor mijzelf, maar ook voor de technici van IHC IQIP. Iedereen is overal inzetbaar, op elk project. Dat maakt het makkelijk om mensen in te plannen.” Er is nog een voordeel; een flexibele pool met technische vakmensen bespaart ook kosten. Als een schip komt stil te liggen, kost dat algauw tonnen per dag. Nog los van het machineverlies. Stel dat er vierhonderd man aan boord werken. Die hebben dan opeens niets te doen. Het is dus niet meer dan logisch dat maritieme bedrijven inzetten op het bijscholen van hun allround technici. Zo gaan zij mee met de groei en werken ze ook nog eens (kosten)efficiënter!