De nieuwste editie van de TechBarometer is nú beschikbaar! Vraag 'm hier aan
Bekijk de vergelijking via het menu

ROVC TechCenter Ede wordt Living Lab

Voorzien van de nieuwste technieken

Het nieuwe TechCenter in Ede wordt voorzien van de nieuwste technieken. Die technieken willen wij graag in de trainingen gebruiken om onze cursisten zo goed mogelijk op te leiden. Rolf Huijssen en Bas Spaan vertellen hoe zij hun innovaties inzetten om de ROVC-cursisten klaar te stomen voor de toekomst.

“ROVC benaderde Webeasy met de vraag of wij een proefopstelling van ons Gebouwbeheersysteem (GBS) wilden leveren voor de practicums”, begint Rolf Huijssen het gesprek. “Maar we kwamen al snel tot de conclusie dat een Living Lab een veel mooiere oplossing zou zijn. Dus geen proefopstelling, maar installaties met slimme sensoren en facilitaire pagina’s, zodat cursisten de klimaatinstallaties in het gebouw kunnen zien, maar ook de wensen van eindgebruikers zoals ROVC. Met de data die we vanaf de sensoren verzamelen met slimme software van Webeasy, kunnen cursisten bijvoorbeeld analyses interpreteren om onderhoud beter te voorspellen of efficiënter energiemanagement te realiseren. Én zelfs een beter binnenklimaat realiseren. Als ons GBS straks gekoppeld is aan het BIM van ROVC, biedt dat nog meer mogelijkheden.”

“Ja”, vult Bas Spaan, BIM expert/trainer bij BIMpuls, aan: “We zijn met leuke dingen bezig. ROVC benaderde ons ongeveer een jaar geleden met de vraag hoe zij BIM het beste konden implementeren in hun trainingen en opleidingen. Dat zette ons aan het denken. Het nieuwe TechCenter is namelijk supergaaf en wordt al in 3D uitgewerkt. Dus het was een kleine stap om BIM (Building Information Modeling) niet alleen in toekomstige trainingen te verwerken, maar daarbij ook het eigen pand als model te gebruiken. In de Digital Twin van het TechCenter kan de cursist straks via een app, die ter beschikking wordt gesteld door Dalux, virtueel door het pand ‘lopen’. In die app is ook extra informatie beschikbaar over installatieonderdelen, zoals fabricaat, producttype, nummer, historie en onderhoudsgegevens. Daarmee komt een monteur goed beslagen ten ijs.”

“We beginnen daarbij klein, met één techniekruimte. Die techniekruimte gaan we uitwerken tot het niveau dat we willen hebben voor de trainingen. In deze techniekruimte toetsen we de samenwerking met andere partijen, zoals de leveranciers van installaties, zoals warmtepompen en het GBS, en zodra die samenwerking en de output is getoetst en op het juiste niveau is, gaan we verder uitbreiden. In de app kan eventueel ook nog Augmented Reality worden toegepast, zodat cursisten bijvoorbeeld ook de leidingen in het plafond kunnen zien lopen en een en ander nóg tastbaarder wordt.”

Lees meer over de nieuwbouw

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.