De nieuwste editie van de TechBarometer is nú beschikbaar! Vraag 'm hier aan
Bekijk de vergelijking via het menu

Operators: bron van technisch talent

Door Nico van Leeuwen, Business Development ROVC

De technische dienst van een gemiddeld productiebedrijf is als een onmisbaar onderdeel in een geoliede machine. Toch staat hun toekomst op losse schroeven. Niet dat hun diensten niet meer gewenst zijn, in tegendeel. Maar door het dreigende tekort aan technici kun je je afvragen hoe de technische dienst over vijf jaar nog kan functioneren. Daar heb ik een kant-en-klare oplossing voor. Graag breek ik een potje voor de loyale heren en dames die al dagelijks je machines bedienen: de operators. Die kunnen meer dan ze zelf denken.

De coronacrisis raakt de maakindustrie behoorlijk. Desondanks is het goed om – voorzichtig en realistisch – vooruit te blijven kijken. En dan weet je dat het straks lastig wordt om technische vacatures vervuld te krijgen. Het tekort aan kandidaten voel je vandaag al, maar over vijf jaar wordt het pas echt serieus, wanneer veel babyboomers met pensioen gaan. Vooral de technische dienst van een gemiddeld productiebedrijf zal die pijn gaan voelen. Daar werken nu veel senioren en bovendien betreft het vaak specifieke kennis van unieke machinerie. De technische dienst heeft helaas geen grote aantrekkingskracht op nieuwkomers, te meer omdat die ook kunnen kiezen voor de politie, de zorg, het onderwijs, de grote industriële bedrijven en noem maar op. Wat te doen? Want een stilstaande machine kost je zomaar €25.000 per uur.

Zelf ontwikkelen

De mensen die je straks nodig hebt, werken vandaag al bij je. Dat doen ze al jaren, ze zijn vreselijk loyaal en kennen jullie specifieke machinepark ook al behoorlijk goed. Wellicht beoordeel je ze niet meteen als ruwe diamanten, hoewel het woord ruw aardig past. We hebben het over je operators. Door iedereen onderschat, vooral door zichzelf. Maar uitgerekend zij weten als geen ander hoe de machine hoort te functioneren, en ze merken het direct – een ongewoon piepje, een afwijkend kraakje – als er iets niet klopt. Je hoeft ze alleen maar uit te leggen wat dat piepje betekent en hoe ze het kunnen verhelpen.

Kleine stapjes, grote winst

Toegegeven, er zijn wat drempels. Deze mensen hebben vaak een leerachterstand, een natuurlijke afkeer van lesmateriaal, en wellicht geloven ze niet in hun eigen kansen om een diploma te behalen. Maar aan de eigen productielijn zijn ze juist in hun element, trots zelfs. Daar vinden ze het helemaal niet zo spannend als iemand in klare taal uitlegt hoe een bepaald onderdeel van ‘hun’ machine hoort te werken. Op die manier wordt een certificaat tot technisch operator ineens een haalbare kaart. Met erg leuke bijkomende effecten, zoals zelfvertrouwen, energie en nog meer commitment. En ze kunnen veel eerstelijns werkzaamheden bij jouw technische dienst weghouden. Tel uit je winst.

Zeker 5 op de 12

Dit is niet zomaar een wild ideetje, we hebben het bij ROVC al meer dan tien jaar in praktijk bewezen. In ons 6-daagse opleidingsprogramma leren we operators aan de eigen productielijn om kleine onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Of een simpele signaalfunctie te vervullen: hé, hier hapert iets! En wat blijkt, van elke twaalf m/v in ons programma, komen er zeker vijf technisch talenten bovendrijven. Die tot veel meer in staat zijn dan we allemaal denken. En als kers op de taart vervult het alle betrokken partijen met een buitengewoon goed gevoel om samen te ontdekken waartoe deze mensen allemaal in staat zijn. Echt, iedereen wint.

 

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.