De nieuwste editie van de TechBarometer is nú beschikbaar! Vraag 'm hier aan
Bekijk de vergelijking via het menu

Klaar voor de toekomst

Erwin de Kruijff vertelt over de practicuminnovaties van ROVC

Als Practicuminnovatiemanager bij ROVC is Erwin de Kruijff verantwoordelijk voor het ontwikkelen van onze practicumlocaties. Hij vertelt hoe ROVC ervoor zorgt dat deze locaties altijd innovatief zijn. “Wat de trainingen en cursussen van ROVC zo uniek maakt, is dat het praktische opleidingen zijn. Ze zijn toegespitst op de dagelijkse praktijk van onze cursisten en hun niveau. Daarvoor moet je in de trainingen niet alleen aandacht besteden aan de huidige techniek. Ook de ontwikkelingen die je in de markt ziet ontstaan moet je meenemen,” trapt Erwin het gesprek af.

“Om dat te kunnen doen, is het belangrijk dat je nauwe contacten hebt met de industrie. Deels doen we dat door voor onze TechBarometer de industrie uit te vragen. Maar we praten ook echt met techneuten. Een groot deel van mijn werk bestaat dan ook uit het spreken van mensen uit het veld. Onze eigen docenten, maar ook onze participanten en brancheorganisaties zijn mijn voelsprieten bij de ontwikkeling van ons practicum. Door vaak met hen in gesprek te gaan, kunnen wij inspelen op toekomstige ontwikkelingen.

Een mooi voorbeeld is ons nieuwe Meet- en Regeltechniek practicum. Samen met verschillende partners zoals Vega, Endress+Hauser en Krohne bouwden we een modern, hedendaags en veelzijdig practicum. Cursisten maken in het practicum draadloos verbinding met de apparatuur via wifi, Bluetooth en verschillende communicatieprotocollen. Zo stellen zij onder andere parameters en regelgedrag in.

Een ander mooi voorbeeld daarvan is de Gasketelwet, waarvoor monteurs een bewijs van Vakmanschap CO moeten behalen. Wij hadden die opleiding al volledig op de rit voor het actueel werd. Dat kan alleen als je feeling met de markt hebt én vooruit kunt plannen. We proberen echt te innoveren. Al vooraf in te spelen op de zaken die onze cursisten over vijf of tien jaar tegen zullen komen in de praktijk.”

Lokale opleidingsbehoefte

“We streven ernaar met ons cursusaanbod altijd optimaal aan te sluiten op de lokale behoefte,” vervolgt Erwin. “In de omgeving van ons TechCenter in Helmond is bijvoorbeeld veel textielindustrie. Je ziet dat daar de behoefte aan onderhoudstechniek- en aan machinebouw-gerelateerde trainingen en cursussen groot is.

Je vindt in Helmond bijvoorbeeld ook trainingen PLC-techniek en Industriële Automatisering. Bij het inrichten van ons practicum houden we daar zeker rekening mee. Een V-riem moest twintig jaar geleden ook gespannen worden, kettingen en lagers moest je toen ook vervangen. Maar de vraag is vooral: ‘Hoe doe je dat nou goed? Welke innovatieve apparatuur kun je gebruiken om het werk beter, sneller of efficiënter te doen?’ Daarom maken we gebruik van mooie nieuwe apparatuur om trillingen te meten. Stroboscopen en warmtecamera’s zetten we in om inspecties uit te voeren voor onze cursus Onderhoudstechniek. Of laserapparatuur voor het uitlijnen van assen.

Onze participanten spelen daar ook een grote rol in. Voor de meetapparatuur werken we bijvoorbeeld nauw samen met partners als KWx, GMC-instruments en Fluke. Bedrijven als Eaton en ABB leveren veel van de componenten. En ook voor de trainingen PLC- en besturingstechniek zetten we de techniek van gerenommeerde partners in. Denk bijvoorbeeld aan Siemens, Wago en Turck. We proberen daarbij altijd zoveel mogelijk verschillende merken apparatuur in te zetten. Zo zorgen we ervoor dat onze cursisten niet voor verrassingen in het veld komen te staan.”

Drie categorieën practicum-installaties

“Ons nieuwe TechCenter en practicum in Helmond is echt heel goed ingericht. Toch kan het voorkomen dat je als cursist daar alsnog voor een praktijkdag naar Ede moet. Bij veel trainingen zijn de laatste praktijkdagen namelijk wel in Ede, omdat daar de complexere installaties staan.”

Erwin licht toe: “We willen cursisten in alle regio's voorzien van de meest innovatieve practicums. Zodoende hebben we onze installaties opgedeeld in drie categorieën. Zo hebben we bijvoorbeeld installaties als de panelen. Die passen in een koffer en kunnen overal ingezet worden. Daarnaast hebben we de zogenaamde verplaatsbare installaties. Die kunnen we na enkele maanden in een vrachtauto laden en verplaatsen naar een ander TechCenter. Naar Rotterdam of Leeuwarden, bijvoorbeeld.

En dan hebben we nog de installaties die je niet kan verplaatsen. Dat zijn vaak echt complexe gebouwgebonden installaties, zoals een klimaatsysteem. Of installaties die simpelweg te groot of zwaar zijn om te verplaatsen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een complete verpakkingsstraat: meerdere installaties die samengebouwd zijn tot één installatie. Die verplaats je niet zomaar. De echt complexe installaties staan vooral in Ede, omdat dit onze meest centrale locatie is. Hoe verder een cursist komt in een training, hoe groter de kans dat hij een keer een praktijkdag in Ede heeft.”

Opleiden zonder ballast

ROVC vindt het belangrijk dat cursisten leren wat ze in de dagelijkse praktijk écht nodig hebben. “Daarvoor is leren aan de meest innovatieve installaties niet voldoende,” zegt Erwin. ”Om echt goed voorbereid te zijn op de praktijk, moet je leren wat er echt toe doet. Een gave installatie of moderne apparatuur is natuurlijk fijn. Maar het gaat er natuurlijk om dat je ermee om kunt gaan. Daarom hebben we in onze installaties bijvoorbeeld verschillende storingen ingebouwd. De docent zet die met één druk op de knop in werking tijdens een praktijkles. Cursisten kunnen op die manier echt werken aan de foutoplossing. Dat leer je niet vanaf een powerpoint presentatie. Bij ROVC leer je wat je nodig hebt aan een echte machine. En laten we eerlijk zijn: daar heeft iedereen het meeste aan!”

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.