De nieuwste editie van de TechBarometer is nú beschikbaar! Vraag 'm hier aan
Bekijk de vergelijking via het menu

Coronacrisis zorgt voor steile leercurve in opleiden zonder ballast

Innovatief online lesmateriaal maakt cursussen efficiënter en effectiever

Een van de kernwaarden van onderwijs bij ROVC is opleiden zonder ballast. In de opleidingen combineert ROVC het leren en ontwikkelen met het werken in de praktijk. Waar andere opleiders vaak hun opleidingen losknippen van de werkpraktijk, vormt bij ROVC juist de werksituatie van de cursisten de rode draad in de opleidingen.

Maar opleiden zonder ballast zit hem in meer dan alleen volledig praktijkgericht onderwijzen. Opleiden zonder ballast zit ook in de lesmethodes zo efficiënt en effectief mogelijk in te richten, volledig afgestemd op onze doelgroep.

Waldo Linders, Manager Opleidingen en Trainingen: “Bij ROVC faciliteren we het leren op drie plaatsen: tijdens cursus- of praktijkbijeenkomsten, tijdens het werk en thuis op de bank. We vinden het altijd al belangrijk hier innovatief in te zijn, maar de situatie als gevolg van corona heeft dit versterkt en versneld. Vanaf maart vorig jaar zijn we in een hele steile leercurve terecht gekomen. We hebben lang gedacht dat online leren niet zou passen bij onze doelgroep, maar nu blijkt dat dit prima kan.”

Animaties en interactieve video’s als lesmateriaal
Online leren bij ROVC gebeurt op verschillende manieren. Een van de manieren is via video’s en animaties. De doelgroep van ROVC bestaat uit technische praktijkmensen die dingen willen zien en ervaren, echte ‘doeners’ dus. Met alleen een lesmap en een docent voor de klas ben je er niet. De afgelopen jaren is het cursusmateriaal dan ook verrijkt met werkplekopdrachten, (interactieve) video’s, animaties en simulaties. Video’s en simulaties worden bijvoorbeeld gebruikt als voorbereiding op practicumbijeenkomsten. Thuis kunnen cursisten het practicum alvast oefenen via de interactieve video of simulatie, waardoor het uiteindelijke practicum efficiënter en effectiever is.

Pneumatische installatie via telefoon in ruimte te zien dankzij AR
Maar ROVC zet nog innovatievere stappen dan dit. Zo wordt er ook gewerkt aan Augmented Reality (AR) toepassingen. Cursisten krijgen een beter inzicht in de werking van een installatie als zij deze in het echt kunnen bewonderen, dan via een plaatje in een boek. Iedere cursist altijd en overal toegang geven tot een echte installatie is alleen niet mogelijk. Maar met AR komt men heel ver. Zo kunnen cursisten via de ROVC app een pneumatische installatie oproepen die vervolgens in de ruimte verschijnt. De cursist kan er vervolgens om heen lopen waardoor de installatie beter ervaren wordt en het leerrendement weer hoger is.

Waldo vertelt: “Door de coronacrisis hebben we de afgelopen maanden versneld het afstandsleren toegevoegd, bovenstaande innovaties zijn daar onderdeel van. Maar tegelijk zien we dat onze doelgroep het ook echt nodig heeft om elkaar te ontmoeten. Ze hebben het groepsgevoel en onderling contact echt nodig om de cursus succesvol te voltooien. Volledig werken via virtual classroom is voor ons dan ook geen optie.”

Flexibiliteit in online en fysiek lesgeven dankzij virtual seats
ROVC geeft praktijkgericht onderwijs. Daardoor is het, onder normale omstandigheden, geen ideale optie om volledig over te stappen op virtueel onderwijs. Omdat het tijdens de coronacrisis uitdagend kan zijn om alle cursisten samen te brengen in een klaslokaal, wordt er ook met virtual seats gewerkt. Daarbij is een deel van de cursistengroep fysiek aanwezig in het klaslokaal, samen met de docent, en het andere deel neemt plaats op een virtual seat vanuit huis of vanuit het werk. Omdat er wel een deel van de groep in het klaslokaal zit, is er een veel sterker groepsgevoel dan bij enkel virtual classroom. Tegelijk biedt deze hybride vorm cursisten wel veel meer continuïteit dan alleen fysiek onderwijs. Cursisten werkzaam in een kritisch beroep, die geen enkel risico mogen lopen, of cursisten besmet met corona kunnen via deze weg toch de les bijwonen. Dat draagt bij aan het succesvol afronden van de cursus.

Alles is gericht op visueel en tastbaar maken van de lesstof
Met bovenstaande innovaties zorgt ROVC voor een opleidingsvorm die nog beter aansluit bij de cursisten. Alles is gericht op het visueel en tastbaar maken van de lesstof. ROVC focust zich niet op tekst, maar sluit aan op de beleving en ervaring van de cursisten. Zo neemt ROVC iedere dag nog meer stappen in het opleiden zonder ballast.

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.