De nieuwste editie van de TechBarometer is nú beschikbaar! Vraag 'm hier aan
Bekijk de vergelijking via het menu
Hoe ga je hier als organisatie mee om?

Instroom van nieuwe medewerkers

De uitdaging van iedere werkgever in de technische branche is het aantrekken van nieuwe medewerkers. Onze sector heeft al jaren te kampen met een tekort aan instroom vanuit het reguliere onderwijs. Dat stelt je als werkgever voor een uitdaging. Hoe vul je je technische vacatures in als de vijver met jonge technici ieder jaar weer zo snel leeg is?

Kies voor werken met Functioneel Inzetbare Personen (FIP)!

Wanneer je als werkgever gaat denken vanuit de functionele inzetbaarheid van mensen in plaats van te denken vanuit functies, zul je al snel ontdekken dat dit veel kansen biedt! Dat betekent wel dat je het invullen van vacatures vanuit een heel andere invalshoek zult gaan bekijken.
Het werken met Functioneel Inzetbare Personen vraagt voor een deel van werkgevers om los te laten wat vertrouwd is en te gaan vissen in vijvers waarin zich nog wel potentiële werknemers bevinden. Zij-instromers, bijvoorbeeld. Vanuit een andere technische branche of zelfs vanuit een heel andere sector. En met die mensen een FIP-traject op te starten.

FIP-traject; wat houdt dat in?

Een FIP-traject leidt mensen snel en doelgericht op voor een specifieke taak. Anders gezegd: je zorgt ervoor dat mensen in een kort tijdsbestek iets kunnen. Want als je iets kan, ben je functioneel inzetbaar.
Door op te leiden zonder extra leerballast en mensen slechts datgene te leren wat zij nodig hebben om te kunnen functioneren, zorgt je ervoor dat zij na al een aantal cursusdagen routinematige werkzaamheden kunnen uitvoeren. Daardoor wordt de werkdruk van de specialist verlaagd en kan hij zich richten op de meer specialistische taken binnen zijn functie.

Jeroen Janssen

Wil jij (meer) advies over hoe je als organisatie kan omgaan met instroom van nieuwe medewerkers? Neem gerust contact met mij op!

Traineeships en onboardingsprogramma’s

Een FIP-traject wordt vaak gekoppeld aan een traineeship of onboardingprogramma. Zij-instromers zijn vaak niet direct functioneel inzetbaar. Om ze inzetbaar te maken, werken we een opleidingsprogramma uit wat we in korte tijd voor de start van de medewerker incompany organiseren. Dit doen wij samen met een intermediair en opdrachtgever. In deze intensieve eerste dagen/weken leert de medewerker de essentiële vaarigheden en kennis om functioneel inzetbaar te zijn. Zo leren zij de branche en het bedrijf kennen en zijn ze voor de start op hun werkplek functioneel inzetbaar.

Lees hier meer over traineeships

EVC-ervaringscertificaat

Stel: een medewerker is bij jouw organisatie via een FIP-traject gestart en heeft zijn draai helemaal gevonden. Hij besluit na enige tijd dat hij toch wel graag een mbo-diploma zou willen halen. Dan kan hij/zij de inmiddels opgedane werkervaring inzetten om vrijstellingen in het mbo-programma te verkrijgen. Dit realiseer je door een EVC-traject in te gaan. EVC staat voor Erkenning van eerder Verworven Competenties.

Gedurende dit EVC-traject, dat 6 tot 10 weken duurt, worden de opgedane competenties op de werkplek van een medewerker in kaart gebracht. Na succesvolle afronding van het traject krijgt de medewerker het EVC-ervaringscertificaat. Dit is dus een officieel document dat de kennis en kunde van iemand aantoont, waarmee vervolgens vrijstellingen aangevraagd kunnen worden in het mbo-traject. Hierdoor kan een medewerker versneld, soms binnen een half jaar, een mbo-diploma behalen.

Door het behalen van het mbo-diploma ontstaan er wellicht nieuwe (doorstroom)mogelijkheden voor deze werknemer binnen de organisatie.

Meer weten over een EVC-traject? Onze accountmanagers helpen je graag verder.

Subsidies

Zowel bij het FIP-traject als het EVC-traject zijn er subsidies beschikbaar die aangewend kunnen worden om (een deel van) de kosten te dekken. Bekijk de subsidies!

Je chat met:

Chat offline

We zijn momenteel helaas offline.

Chat met ROVC

1 medewerker online >

Jouw waardering is verstuurd. Bedankt! Het gesprek is beëindigd Uw bericht kon niet verstuurd worden, probeer de pagina opnieuw te laden.